torsdag 13. mars 2008

Zeitgeist, zapping og slik

Hvis noen lurer på hvorfor jeg har skrevet så lite her i det siste, er forklaringen at det har vært andre ting i tankene.

Et av de mest pussige tegn i tiden er at det visstnok er en Zeitgeist-dag på gang 15. mars. Det er ingen dårlig investering å sette en femmer på at det er et utslag av tidsånden. Og ikke en skjult hyllest til Brutus.

I det hele tatt er det et godt spørsmål hvordan denne type tøv om Jesus og konspirasjoner i det hele tatt kan oppfattes som troverdige. Eller bli den "mest sette film på Google video".

Kanskje har det noe å gjøre med at vi lever i en kultur som ikke direkte imponerer med det som på fint kalles for argumentsjekk eller attention span? En zappekultur som fyker fra den ene sensasjonen til den andre? Som roper om konspirasjoner det ene minuttet og synker blidt ned i sofaen det andre med neste konspirasjonsbok i hånden. Eller med Youtube pludrende ut av PC'en.

I det hele tatt kan vi sikkert surmule ganske lenge om dette.

Men det antyder nok noe at det hittil ikke er bedt om Stortingshøringer om så sensasjonelle og skremmende påstander som i Zeitgeist.

Enkelte må ha ant at noen kilo dekodinger var etterlyst av Skepsis.

4 kommentarer :

Arnfinn Pettersen sa...

Velkommen tilbake for fullt.

Apropos tidsånden: Det er i dens natur at meget skjer. For din del betyr det at interessante innlegg raskt fortrenges av andre interessante innlegg. For eksempel er den første kommentaren til Even i ferd med å forsvinne fra forsiden.

Det er din blog og det er mulig du vil ha det slik, men jeg gjetter på at du har den stående på Bloggers default med syv viste innlegg. Alternativet er å gå til "Formatering" under "Innstillinger" og sette antall visninger høyere. Personlig er jeg kommet til at tolv er et fint tall.

Bjørn Are sa...

Mange takk, skal bli godt å skrive litt igjen.

Fra spøk til zeitgeist: Jeg skal endre det hellige tallet fra 7 til 12.

Anonym sa...

Hei! Jeg er på jakt etter en bra bok om kirkemøtet i Nicaea...Kan du kanskje anbefale en?

Bjørn Are sa...

Litt usikker på hvor grundig du ønsker dette belyst (f.eks. med tilgang til det direkte kildematerialet), men en grei oversikt over temaet finner du her

Usikker på hvilken bok som er den beste for tiden, så jeg nøyer meg med den artikkelen og kildene der.