mandag 20. juli 2009

Verdens beste TV-serier - femte plass

Få ting er bedre i en ferietid enn å ta opp vår gamle tråd om verdens beste TV-serier. Selvsagt helt objektivt, med fullkomne kriterier og total oversikt.

I det hele tatt, long time no see.

Hva er så listen så langt? Vi teller ned fra tiende plass:

10: Babylon 5

9: The Wire

8: Star Trek: Deep Space 9

7: West Wing

6: The Simpsons

Dermed er vi kommet til intet ringere enn femteplassen.

Og her støter vi på serien som uten sammenligning har rammet meg hardest der sentralnervesystemet kobler lattermusklene og hodet.

Vi snakker med andre ord om Seinfeld.

Har du ikke sett denne serien, vil det være vanskelig å overbevise deg med lange utredninger. Selv om jeg skulle nevne suppenazien, hvalgolfing, Den onde naboen, fløyel, kabel-TV-mannen eller et utall andre ubetalelige skikkelser, hendelser eller stoffer.

Og replikker, situasjoner, blikk og åpning av dører.

Nevnte jeg replikker?

For ikke å si Knappen som vi uten skygge av mekanikergener skulle ønske var lett synlig under panseret og bare å trykke på når noe var galt.

Da hjelper nok heller ikke å si at episodene er komponert nesten som orgelfuger, for ikke å si en strykekvartett eller to.

Eller at det hele gir et sjeldent innblikk i et lettere nihilistisk, postmoderne og i høyeste grad lynskarpt, infamt, varmt og selvironisk miljø av bohemer i New York.

Men har du sett serien, er du enig i at den minst må på femte plass.

5 kommentarer :

Olav H. sa...

Jeg ville nok plassert Seinfeld noe høyere opp på listen, muligens på andreplass. Men det er din liste.

hlewagastiR sa...

"Twin Peaks" bør vinne aldeles suverent. Ikkenoe innen film kan måle seg med den serien.

Håvard sa...

Jeg synes du tegner historien litt for rosenrød når du påstår at alle episodene er komponert som orgelfuger. De første sesongene er mer ujevne, og selv om de tidvis er gode minner de mer om lapskaus enn om fuger.

Men summa summarum er plassen fortjent, det er jeg enig i.

Bjørn Are sa...

Joda, sikkert riktig at de første sesongene ikke er komponert av Bach, men de svinger stort sett likevel.

De neste plassene vil bli røpet i løpet sv en drøy uke. Twin Peaks?! Vi får se;-)

Ingar T. Hauge sa...

Jeg er storfornøyd med at jeg, like før ferien tok til, sikret meg en komplett Seinfeld-kolleksjon (inkludert Coffee Table Book) for skarve kr 1299,-

Legendarisk tror jeg vi kan kalle denne serien. Merkelig nok, når det tross alt er snakk om "a show about nothing".

Mye kan trekkes fram. Soup Nazi. The Voice (hellooooo!). Newmans forhold til brokkoli. Å rangere det er derimot umulig.