lørdag 11. juli 2009

Vokterne på DVD

Så begynner detaljene å slippe ut om Watchmen-DVD'en. Og det handler om mer enn at releasedatoen i USA blir 21. juli og i Europa 5. august.

Det viser seg også at vi blir beæret med en Directors Cut som er 24 (noen sier 28) minutter lenger enn kinofilmen.

Og at vi i desember kan vente en 5DVD's Ultimate Edition som også integrerer Black Freighter-sekvensene i selve filmen, samt det andre DVD-stoffet som allerede er laget ("70-tallsdokumentaren" Under the Hood om Hollis Mason og The Motion Comic DVD).

Directors Cut har med en rekke kuttete overgangsscener, samt en del dialoger som skaper større forståelse for hvem personene er, og hvorfor de oppfører seg som de gjør, særlig Silk Spectre.

Vi kan dermed risikere en mer forståelig handling med færre brå sprang, noe som de som ikke har lest serien sikkert vil sette pris på. Selv om det sikkert vil være enkelte fans som misliker at det ikke lenger er samme behov for å opptre som erfarne fjellfolk i møte med hjelpeløse seere.

Men heldigvis kommer ikke så mange av disse noen gang til å kjøpe DVD'en.

9 kommentarer :

Kjetil Mogård Bergem sa...

Kanskje dette kan være aktuelt å ha på Blu-ray?
Så Watchmen på kino, og det ble en veldig stor, positiv overraskelse! Har ikke noe forhold til tegneseriene(jeg er for ung...), men falt veldig for filmen.
Absolutt verdt å se mer enn én dag. Og ikke minst i HD.

Øystein sa...

Her er det bare å anbefale Kjetil å kjøpe serien! Lett tilgjengelig, f.eks på Outland..

Løp og kjøp!!

Mad Mullah Hastur sa...

Hmm... bør eg kjøpe beggje? :-P

Bjørn Are sa...

Jeg klarer nok ihvertfall ikke la være å kjøpe begge, ihvertfall.

Selv om jeg allerede er satt opp med Black
Freighter/Under The Hood
(standalone, ikke-inkorporert) og Movie-Comics-versjonen...

Og, Kjetil: Ta Øysteins kommentar inn over deg..

svein sa...

Et kanskje teit spørsmål: Vet du, Bjørn Are, noe om "Watchmen" kanskje er inspirert av "Vokterne" i Enoks bok

svein sa...

?

Bjørn Are sa...

Svein: Jeg vet at de definitivt ikke er det.

Utgangspunktet er i stedet det gamle ordet om Quis custodiet ipsos custodes, altså "Hvem skal vokte vokterne?"

Mer et politisk/filosofisk drama enn noe basert på apokryfer og nefilim.

svein sa...

Takk, Bjørn Are. Jeg trodde ikke det tematisk var noe felles, men kanskje en assosiasjon/inspirasjon.

Ingar T. Hauge sa...

Kjetil: Jeg vil si at denne er så absolutt aktuell for Blu-Ray. Ihvertfall for mitt vedkommende:-)