onsdag 11. desember 2013

Julekuppet

Det vil ikke overraske om noen lar seg forvirre av dagens intervju i Vårt Land der jeg tradisjonen tro i år igjen bringer den store nyheten om at  
Oppfatningen om at kristne har kuppet hedensk vinterblotsfeiring og gjort den om til kristen jul er feil, mener Bjørn Are Davidsen i Tankekraft (sic).
Tvert i mot er det vel uunngåelig når verken journalisten eller informasjonssjef Jens Brun-Pedersen forholder seg til juleartikkelen på Human-Etisk Forbunds websider, som jeg kommenterer mer direkte her.

Kort sagt handler HEF's påstand om "2 500 år med ubrutt julefeiring" om den romerske Saturnalia-festen, ikke om det norrøne Juleblotet.

25. desember feires dermed verken p.g.a. Saturnalia eller juleblotet som altså foregikk i midten av januar. 

Uten dette bakteppet er det ikke enkelt å forstå det følgende:
Bjørn Are Davidsen, skribent i tenketanken Skaperkraft, mener Human-Etisk Forbund fremstiller det som om de kristne har kuppet julen. Han reagerer på at forbundet skriver at vi kan «tilbake på over 2.500 år med ubrutt julefeiring».
– Det er historisk galt. Hadde det vært tilfelle, ville man ha feiret julen i midten av januar, som var da man feiret juleblot her i Norge.
Leser man min lengre kommentar lenket til over kan det også være lettere å forstå hvorfor jeg plutselig slår om meg med at noen hevder at kristne har tatt julen fra andre.
Davidsen mener det ofte fremstilles som om de «dumme og slemme kristne» har stjålet julen.
– Det er dumt å bruke julen til å rakke ned på andre. Det er sikkert ikke ment sånn. Men når jeg får høre at det jeg tror på, er tatt fra andre, oppleves det sånn.
 Så er det selvsagt akkurat like dumt å beskylde andre for å ha stjålet julen fra kristne.

Oppslaget i Vårt Land går dessverre i en typisk journalistfelle fordi man intervjuer personer med svært forskjellige forutsetninger. Den ene meningen oppfattes av leserne som like god som den andre, uansett faglig bakgrunn hos den som uttaler seg.

Dermed er det fort rekkefølgen som bestemmer.  Og layouten på siden gjør at det normalt ikke er meg eller historikeren man leser sist, men to mer tilfeldige personer i ytterste høyre spalte.
Mens jeg fremstår først og til venstre etterfulgt av Brun-Pedersen, får jeg støtte i midtspalten av Stig Frøyshov, professor ved Teologisk fakultet ved Universitet i Oslo.

Men motsies altså til høyre under overskriften Ber Kirken følge bedre med i tiden der butikksjefen i Bok og Media, Øyvind Hjemdal, hevder at 
Jula er den romerske solfesten. Kirka i Middealderen var god til å ta det som var i tiden og bruke det til sitt. Når de skulle datofeste feiringen av Jesu fødsel tok de i bruk en tradisjon som allerede eksisterte.
Nå er Øyvind en trivelig kar jeg har respekt for, men det er altså forskjell på å være ekspert på julekrybber og historien om Kristmessen. Og det er forskjell på å følge med i nåtiden og forstå fortiden, uten at det er en nødvendig motsetning mellom dette.

Dermed er det grunn til å gjenta at Kristmessen og kristen julefeiring ikke stammer fra middelalderen, men fra antikken. Videre skyldes den ikke den "romerske solfesten", selv om deler av feiringen opplagt er påvirket av noen romerske festtradisjoner (og i Norge av noen norske) - heldigvis ikke av alle.

Uansett tyder kildene på at man datofestet Jesu fødsel ut fra jødiske tradisjoner, ikke fra romerske eller norrøne.

Dette betyr selvsagt ikke at det er kristne som eier julen eller påsken eller pinsen eller Kristi Himmelfartsdag eller Olsok eller Allehelgensdag eller alle søndager. Hva man gjør med disse dagene får man finne ut av selv.

Eller man kan ringe meg.

3 kommentarer :

Anonym sa...

Haha! Ja, jeg leste artikkelen i Vårt Land og lot meg forvirre, så takk for oppklaringen :-)

Mvh. Johanna

Jarle F sa...

Hei Bjørn Are.
Ser at du nå også overraskende er blitt med i Tankekraft. Betyr det at du nå har meldt deg ut av Skepsis eller er du rett og slett undercover for å studere disse greiene fra innsiden?

Bjørn Are sa...

Tankekraft har jeg alltid vært med i, men det er ingen motsetning mellom Skepsis og Skaperkraft:)