torsdag 20. august 2009

Kornsirkeltid

Selv om de dukker trofast opp, eller kanskje nettopp derfor, er det vanskelig å unngå å så spirer til tvil om kornsirkler - selv om vi da skulle risikere å tråkke på noen.

Ikke minst når enkelte er så overbeviste om at "mange sirkler er menneskeskapte, men ikke akkurat denne". Inntil det viser seg at også den likevel (hvem skulle trodd det) er det og retorikken snus.

"Ja, denne er det, men det er mange andre som ikke er menneskeskapte".

Vi skjærer dermed litt gullkorn fra Nettavisen (se også fotografier her).
En av dem som har vært på stedet, er Eva-Marie Brekkestø. Hun er den eneste i Norden som har skrevet bok om fenomenet.

Nettavisen snakket med henne rett etter at hun hadde vært og beskuet sirkelen torsdag kveld.

- Jeg synes den var veldig spennende, sier en oppglødd Brekkestø.

Hun sier hun er ganske sikker på at kornsirkelen ikke er menneskeskapt.

- Den sirkelen jeg nettopp har vært inni, tror jeg ikke har vært menneskelagd. Jeg tar forbehold, men det lille jeg fikk se, så virket den ikke menneskeskapt, sier kornsirkel-eksperten.
Og hvorfor ikke? Jo, det manglet tråkk i og inn til sentrum av sirkelen.
- Jeg har sett en del menneskelagde kornsirkler i mitt liv, og flere som har vært veldig flott laget. Så menneskeskapte sirkler finnes og lages i Norge og i andre land. Men en menneskelig aktivitet kan ikke forklare hele dette fenomenet, for det er en del sirkler hvor det er et mysterium hvordan de har oppstått, sier hun engasjert.

Hun forklarer hvorfor hun ikke tror sirkelen på Rælingen er guttestreker:

- Det som var mest interessant ved denne sirkelen var at det var en ring, og hele den indre delen av ringen er fylt med stående korn. Hvis du skal legge ned korn i en ring må du har tilgang til sentrum, en må stå i sentrum mens en annen person går rundt. Og her var det bare korn i midten, og ikke noen tråkk inn til midten. Det var ingen spor, sier Brekkestø.
At noen kan ha gått forsiktig inn og etterpå rettet opp bøyde aks på vei ut, slår henne ikke. I stedet for å vurdere en enkel og praktisk forklaring, er det mer spennende å se etter helt andre - og så udefinerbare som mulig. Ord som "energi" og "underbevissthet" gir alltid gevinst.
- Men hvordan mener du dette kan ha oppstått da, om det ikke er menneskeskapt?

- Jeg vet ikke, men jeg tror kanskje at det er jordenergi som får disse mønstrene til å oppstå. Kanskje det har noe med oss mennesker å gjøre også, at vår underbevissthet på en eller annen måte fremkaller disse mønstrene. Det er for så vidt heller ikke noe merkelig, synes jeg, hvis naturen vår lager kornsirkler, sier hun til Nettavisen.
Eh, nei? Naturen bare lager innviklede (eller bare store) mønstre i kornåkre. Den bare gjør det. Uten at det - for så vidt - er noe merkelig.

Selv synes jeg ikke det er merkelig at sporene alltid er brede nok til å stamme fra et menneske, men ikke så brede at de ikke kan være laget av mennesker. Eller at noen i sin underbevissthet ønsker at dette er enda mer energisk enn guttestreker.
Kornsirkelen ligger i en veldig bratt skrent på åkeren, og selve ringen hadde en bredde på cirka halvannen meter.
Det skal bli spennende å se hvor lang tid det tar før noen står fram og forteller at de har laget disse. Og viser hvordan.

Muligens etter å ha sett gode tips og råd her.

4 kommentarer :

Mad Mullah Hastur sa...

Eg og beit merke i den artikkelen, og flirte godt for meg sjølv.

Eg likar at ho vart engasjert og overtydd om det umenneskelege opphavet etter å ha sett eit par fotografi. Det er vitskapleg det! Go with the gut!

svein sa...

Alle oss "eldre bygdegutter" vet -kloke av skade - hvordan man går gjennom en kornåker uten å tråkke ned korn. Og truger er veldig greie å tråkke mønstere med (har jeg hørt). I tillegg trenger du walkie-talkies og en venn på nærmeste ås med sånne laserleketøy for å markere ytterkantene (har jeg altså hørt ;-D!)
Og så litt positiv energi kl 3-4 om natta!

Bjørn Are sa...

Nettopp, Svein. Jeg la inn laserpoenget ditt i Skepsis-varianten av bloggen.

Kan dette ellers være en måte å få bygdeungdommen til å trimme?

svein sa...

Laserleketøy teipet til fotostativ.
Storesøster klar med Asconaen bak skogholtet.
Joggesko med ullsokker utenpå.
Truger knasende mot kornaksene...
Sola står snart opp!
Kom ikke og si at bygdeungdommen ikke trimmer!