tirsdag 4. august 2009

Bra historie

Selv jeg kommer av og til over et historieblad som jeg liker. Blant dagens fangst på Narvesen var seneste nummer av Levende Historie med Ville Vesten som hovedtema.

For det eller meste en stor og til dels nostalgisk opplevelse for en barket leser av Morgan Kane og bladet Western som jeg må tilstå jeg kjøpte fast i yngre dager og i iveren skaffet meg nummere av tilbake til 50-tallet.

Dermed var det en vederkvegelse å se nærmere på artikler som

- Balladen om Kane (lettere panegyrisk, selv om journalisten synes å leve i en mytisk verden der Kane var det første Hallbing skrev om - min bokhylle forteller noe annet;-)

- Morgan Kane-generasjonen styrer Norge (tongue in cheek fra Ingebrigt Steen Jensen, men vi kjenner oss igjen, vi i generasjonen)

- Slik oppsto Det ville vesten (lang, grundig og rikt illustrert artikkel, forbilledlig! Så får vi håpe at det vil lages en tilsvarende om Den ville midten, f.eks. om kolonister, jegere og skogsindianere i andre halvdel av 1700-tallet)

- Heltinner uten glorie (interessant om nybyggerkvinnene)

- Jorden skal gråte (spesiell fokus på høvding Joseph, nez percéene and all that)

Blant mange andre artikler bør nevnes en om indianerromantikken i Øst-Tyskland og en reiseskildring fra Sør-Amerika i fotsporene til Butch Cassidy og The Sundance Kid.

I sannhet levende historie.

3 kommentarer :

svein sa...

Jeg så bladet hos min svoger i sommer, og må nok få tak i det.

Høsten 1974 var jeg mediastudent i Volda, og skulle skrive oppgave om et massemedium. Jeg valgte Morgan Kane som tema, til stor forskrekkelse for mine mer politisk korrekte medstudenter, som skrev om "sosialistisk mediastrategi", "kjønnsbias i Dagbladet", og hva det nå var.

Jeg fikk oppgaven godkjent, men kan dessverre ikke finne den igjen.

Steen-Jensens artikkel var herlig!

Bjørn Are sa...

Godt å se at det var flere som våget å være sanne mot sin manndom på 70-tallet.

Det er heller avslørende å se hvor lite opptatt dette sosiografiske skiktet politisk korrekte kan være av det som betyr noe for folk flest.

Selv når Willy Dahl skrev om Kane ante man "holde seg for nesen"-holdningen.

Holten sa...

Eg fekk abonnement på Levende Historie til jul. Eg veit ikkje om eg skal vera glad for eller lei for at det kjem ut såpass sjeldan, fordi det er nestan altfor mykje å lesa i kvart nummer.

(Eg likar å slå opp interessante småting frå tidsskriftartiklar. I Levende Historie er blir det mykje jobb. =)