torsdag 14. mai 2009

Rebusløpet er i gang

Norske aviser begynner nå å anmelde Engler og demoner, og legger seg uten store sensasjoner på lave terningkast (noe som overraskende ofte også gir lav score på selve terningen).

Mindre overraskende er det at avisene også innfører sine egne rebuser. Dagbladet skriver f.eks. at
Filmen er basert på røverromanen til Dan Brown, forfatteren som sikret pensjonisttilværelsen for flere generasjoner Browner, da han skrev «Da Vinci-koden» i 2003. Det var i den det ble «avslørt» at Jesus hadde mer enn et godt øye til Maria Magdalena og at etterkommerne av det hellige paret lever i beste velgående den dag i dag. Boka — og seinere filmen — avstedkom nærmest et korstog mot fenomenet fra enkelte kirkesamfunn. At teorien verken var ny eller spesielt original forsvant i stor grad i all støyen.
Hva kan Dagbladet mene her tro? Hvilke kirkesamfunn gikk nærmest til korstog mot filmen?

La oss se. Ikke Den katolske kirken, de utnevnte kun en talsmann som kunne svare på spørsmål. Den norske gjorde ikke det en gang.

Pinsevennene? Baptistene? Frikirken? Metodistene? Nei, ingen av disse var på banen - for ikke å si i noe tog.

Men i Norge var to personer involvert i en webside , og ga ut hver sin bok som intolerant nok ikke satte to streker under svarene til Dan Brown. En av de første ute med kritikk var religionshistorikeren Asbjørn Dyrendal. Som også stilte opp i en intens radiodebatt der han kappet med Davidsen om på kortest mulig tid å si mest mulig negativt om Da Vinci-koden.

Det er med skam jeg må erkjenne at Dyrendal gikk av med seieren.

Dermed er det nok det kjente Skarsaune-Davidsen-Dyrendalske kirkesamfunnet, kort sagt de Frie Skarvidalske Venner, som Dagbladet har i tankene. Og det hele med solid støtte fra avisen selv.

Uten at noe av dette la skjul på at teorien verken var ny eller spesielt original.

5 kommentarer :

svein sa...

"Frie Skarvidalske Venner" høres veldig bra ut! Hvor kan man melde seg inn?
(Jeg har både Skarsaunes og Davidsens bok, hvis det betyr noe).

Bjørn Are sa...

Jeg har i det minste et kontonummer du kan bruke. Kommer tilbake til medlemsavgiften når jeg har fått sjekket saldoen.

svein sa...

Da må du skynde deg. Det var lønningsdag tirsdag, og jeg skal på polet i morgen.

(Jeg har forøvrig flere bøker av Skarsaune og Davidsen, når jeg ser etter).

Asbjørn Dyrendal sa...

"Frie Skarvidalske Venner" er selvfølgelig bare en underavdeling av "Ny verdensorden". Eller kanskje en desinformasjonsavdeling av inkvisisjonen?

Ellers blir jeg utskremt til å si noe om det siste også, men så langt har jeg klart å holde det til ting jeg faktisk kan. Det var ille nok å kaste bort tid på DaVinci-koden, om man ikke skal søle bort mer på Engler og demoner...

Bjørn Are sa...

Du kan jo kombinere ved å lage en FSV-fane du kan gå under i Borgertoget på søndag?

Eller pin på jakkeslaget.