tirsdag 5. mai 2009

Bevisst avsporing

Opp på såpekassen.

Selv etter all kritikk som jippofilmer som Zeitgeist og The God Who Wasn't There har møtt, fortsetter enkelte tydeligvis å hevde at Jesus ikke har eksistert.

Jeg undrer meg stadig over hvorfor noen er så ivrige etter å avfeie en historisk Jesus. Ikke minst personer som ellers liker å fremstå både som skeptikere og sterke forsvarere av et vitenskapelig tenkesett. Enten vi snakker om nyateister som Hitchens eller nyreligiøse som Acharya S, er dette like pussig.

Min erfaring er at det er flere tildels forsterkende faktorer som spiller inn.

For det første finner vi dette primært hos personer som ikke selv er historikere. Men selv om uvitenhet kan være en unnskyldning, klinger akkurat det heller falskt hos de som nettopp hevder at gudstro/religion/overtro (stryk det som ikke passer) i seg selv handler om uvitenhet.

For det andre er dette også personer som stort sett mangler en form for det som på dårlig norsk heter en klassisk utdannelse. Man er ikke kjent med hva slags type kildebruk og indisier som ligger til grunn for datidens (for ikke å si nåtidens) historieskrivning.

For det tredje er det et svært tydelig livssynselement inne i bildet. Enkelte har svært store økser som skal slipes. Og koser seg mens de gjør det.

For det fjerde handler dette ikke bare om uvitenhet.

Det er i hvertfall vanskelig å fri seg fra tanken på at dette også kan handle om en taktisk og tildels ondsinnet vri. Idéen synes for enkelte å være at man dermed kan vri litt vel ivrige kristne fra å diskutere om kristen tro er sann, til å diskutere noe som ingen virkelig tviler på.

Og skulle så en kristen som er utsatt for taktikken lykkes med å "vinne" debatten, er det ingen fare. Resultatet har ingen spesiell betydning.

Men jeg skal ikke blande meg opp i dette. Ønsker noen å fremstå som funksjonelle kreasjonister er det bare å ønske lykke til.

Ned fra såpekassen.

11 kommentarer :

Versto_B sa...

Hei mr. Davidsen.

Jeg har fulgt deg en tid, og liker mye av det du kommer med. Ser nå at du har registrert deg inne på VLs Verdidebatt, og lurer på om du der kunne tenke deg å imøtegå en debatant som kommer med en del pussige påstander om både Jesus og kirkehistorien. Selvsagt på ditt beste dekodet-vis, om du er interesert.

Debattanten heter G. Ullestad, og har kunkludert alle sine innlegg til nå med at et hovedproblem i Europas historie er disse kristnes fryktelige og grunnløse forgudelse av mannen fra Nazaret.

Jeg har litt lyst til å skrive et svar selv, men det er tidkrevende, og jeg føler meg ikke helt rustet til det. Derfor tenkte jeg å heller gi utfordringen videre til noen som kanskje vil ta den bedre enn jeg.

Jeg er helt sikker på at det kan bli interessant om du joiner.

Mvh. Versto

Bjørn Are sa...

Utvilsomt, skal jeg stole på erfaringen...

Skal se hva jeg rekker, har ganske mange som står på vent når det gjelder svar eller kommentarer (ulempen ved å stikke hodet fram).

Generelt tar slik mye tid og fører til lite ull. Men kan være en grei revirmarkering i blant.

Arnfinn Pettersen sa...

Apropos: En artikkel om tidsånden til Humanist ville fortsatt bli godt mottatt.

Bjørn Are sa...

Notert - frist?

Arnfinn Pettersen sa...

Til nr. 3: 15. august.

svein sa...

"Debattanten heter G. Ullestad, og har kunkludert alle sine innlegg til nå med at et hovedproblem i Europas historie er disse kristnes fryktelige og grunnløse forgudelse av mannen fra Nazaret."

Jeg ser gjerne at Bjørn Are skriver motinnlegg til nevnte Ullestad, men ser enda mer gjerne at han fortsetter å drive denne bloggen som før. Mine erfaringer med Ullestad - fra www.blogging.no - er at man må ha veldig god tid for å debattere med henne.

Anonym sa...

Da undres jeg Svein, om ikke denne Ullestad er identisk med vår venninde Julie? Exactamente?

Jeg henger meg i alle fall på dem som gjerne ville sett en diskusjon mellom henne og mr. Davidsen her. Det hadde vært spennende!

Selv har jeg brukt betydelig tid på diskusjoner med henne, og kommer nok ikke til å gjøre det igjen. Verken med det første eller med det siste.

Mvh. Neivi2

Anonym sa...

Og jo forresten, takk for nytt knokkelklang! =D

Bjørn Are sa...

Mange takk for den;-)

Ellers er det vel slik at lysten til å gå inn i denne debatten ikke direkte øker dess mer jeg hører om denne debattanten.

En rask sjekk tyder på at dette er en Edwien-tilhenger. Jeg leste Dogmet om Jesus første året jeg var kristen (1978) og har senere debattert Edwien på norsk radio, samt under vår felles spasertur ned til Majorstua stasjon fra radiohuset.

Dette er debatter jeg selv egentlig var ferdige med for et par tiår siden, det er kort sagt en stund siden jeg gikk over til aktuelle/oppdaterte NT-forskere (altså fra etter 1980-tallet), enten de nå er ateister eller ei.

Bjørn Are sa...

La meg legge til at disse bøkene er tykke. Og det er mange av dem.

Det blir fort en dilledebatt om man ikke tar jobben med å gjengi argumentasjon på et visst faglig nivå. Den dogme-/kirkehistoriske debatten blir også fort mer polemiske skrik enn opplysende ull.

Men vi får se, kanskje får jeg bedre tid om noen uker. Kanskje.

svein sa...

Neivi2: Exactamente!

Joa, hvis BAD gidder. Og det dreier seg absolutt om Edwien.