torsdag 5. februar 2009

"Bloggerne senket forslaget"

Hyggelig lesning på morgenkvisten (og i går kveld, for den slags skyld):
For første gang var det bloggere som satte den politiske dagsorden i Norge.
Det er Dagbladet som hyller oss , selv om man kan ane noen snev av misunnelse mellom linjene.
«Så hvordan reagerte norsk presse på at ytringsfriheten skal avgrenses fordi han kan føre til konflikter, og at norsk lovverk må endres på grunn av at enkelte innvandrergrupper ikke tåler det samme som trauste, kristne og etniske nordmenn? Med nær total taushet», skriver journalist Jon Hustad i Dag og Tid i artikkelen «redsla for religionskritikk» som kom ut 22. januar.
Det er ikke vanskelig å se for seg årsaker til dette, enten man er i det konspiratoriske, klarttenkende eller krakilske hjørnet. Eller kvalifiserte.
Ukene etter gikk debatten høyt i bloggeravisene, og en rekke bloggere skrev om saken nesten daglig. Den mest aktive var uten tvil, Hans Rustad, redaktør for document.no.

- Forslaget slo jo ned som en bombe. Men det skulle ta lang tid før bomben detonerte, sier Rustad til Dagbladet.no.
Det er selvsagt bare å ta til seg, selv om Dagbladet vel ikke treffer helt. Ihvertfall er det pussig at Hans Rustad nevnes, mens Arnfinn Pettersen glemmes.

At kristne bloggere ikke nevnes i Dagbladet, er ingen bombe, men at det samme gjelder humanistiske, er en aldri så liten kinaputt.

Men godt å få dempet noen fordommer om vår priviligerte martyrstatus.

Og å se en underskriftskampanje som virker?! Det er noe nytt.

Miraklenes tid er tydeligvis ikke forbi.

3 kommentarer :

Anonym sa...

Og det er visst bare jeg som får en urolig klump i magen ved tanken på at denne nødvendige aksjonen mot et feil lovforslag (jeg undertegna jo sjøl også, prøvde i alle fall, i kamp mot tekniske problemer på sida), har gitt document.no & Co status som viktig samfunnsaktør? Men jeg er vel ganske rar, jeg da... Sikkert egentlig en sånn farlig islamistmedløper, eller noe? ;-)

Er det bare jeg som kjenner på at hele "rasismeparagrafen/ "hatparagrafen" blir neste som står for fall?

Bjørn Are sa...

Tror bare det er deg gitt. Hvis da ikke Hans Rustad trår til igjen.

Arnfinn Pettersen sa...

Næh, at Document får oppmerksomhet er fullt fortjent. De har gjort en stor og synlig innsats. Mitt blog-bidrag var en liten sak, men jeg er tilfreds med at jeg fikk HEF til å lage en pressemelding på kort varsel og sørget for at Fri tanke tok saken samme dag.

Grunnen til at jeg var tidlig ute, er at jeg fikk et tips fra en venn i pressen, som lurte på om HEF mente noe om saken. Hvis ikke hadde saken gått HEF forbi.

Etter å ha skrevet om det selv og sørget for at HEF gjorde noe, sendte jeg e-post om saken til Rustad og Selbek, men jeg aner ikke om det var derfor Document og DagenMagazinet skrev om den samme kveld.

Forøvrig synes jeg det er litt søtt at Dagbladet hevder at bloggerne senket loven, uten at de egentlig trekker frem en eneste blog. Fri tanke er HEFs nettavis og Document har for lengst beveget seg utenfor grensene av hva det er meningsfullt å kalle en blog. Det er et nisjemedium med kommentarfunksjon.