mandag 21. september 2009

Steampunk! Chesterton! Aliens! Bursdag!

Skulle du knuge og knuffe, utrettelig på jakt etter en blanding av steampunk, G.K. Chesterton og marsboere, er det ingen vei utenom The Tripods Attack! av John McNichol.

Dette er fra serien The Young Chesterton Chronicles, der det er kommet ut en hel bok, altså lovende.

I denne alternative edwardianske verden møter vi ikke bare 16 årige Gilbert, med (ihvertfall tilsynelatende) amerikanske aner, men også den noe bråsinteivrige H.G. Wells.

Som forøvrig vår tidsmaskin kan fortelle at har bursdag i dag. Dekodet gratulerer!

Det hører med å nevne at en litt uunnseelig prest ved navn Brown viser kutten sin underveis.

Samt en bråte dampdrevne maskiner av alle slag.

Handlingen er grei og ganske spennende. Dette er kort sagt en guttebok. Og så er det mye innflettete sitater og litterære referanser. Til ikke helt overraskende spesielt to forfattere.

Og et visst, la oss si det slik... katolsk perspektiv. Samt en bråte steampunk.

Nevnte jeg steampunk? En bråte av det.

4 kommentarer :

svein sa...

Jeg må dessverre hente inn kreditten fra forrige ukes Rivieratur, men 12. oktober kaster jeg meg over Amazon!

Mad Mullah Hastur sa...

*sleve*

Men eg har jo nett brukt opp statsbudsjettet i London! :-S

*dryppe på tastaturet*

Lars sa...

Fine ingrediensar, men korleis vert resultatet? Er boka godt skriven? Likte du henne?

Bjørn Are sa...

Dette er en bra guttebok som kan leses med utbytte av alle mellom 11 og 111.