lørdag 26. januar 2008

Utvilsom kontrapunktikk


Det er bare å rydde unna plass til å komme på Café Art'é onsdag 30. januar kl. 18:00 St. Olavs gt. 7 i Oslo.

Temaet? Gentle Giant. Ved Geir Hasnes.

Vi sier ikke mer.

Men kan sitere fra progkjeller-bloggen:

Gentle Giant oppfattes av mange som det ultimate progband. Genesis spilte bedre teater, ELP hadde bedre keyboard- og trommevirtuoseri og bedre solist, King Crimson hadde mørkere og mer intens gitar og mer eksperimentell besetning, Jethro Tull hadde mer sangbare melodier, osv. osv.

Men Gentle Giant hadde mest av det som jeg tror gjør komposisjoner tidløse, nemlig kontrapunktikk. Stemmer og instrumenter glir inn og ut av fokus, bygger opp om hverandre, møtes og glir fra hverandre, i en grad som ingen andre progband er i nærheten av.

Vi sier litt mer likevel: Møt opp! (Merk utropstegnet)

Du vil aldri oppleve tilsvarende musikk.

2 kommentarer :

Anonym sa...

Med hyggelig forhåndsomtale får jeg bare legge til at det er min eldste sønn som har tilknytning til prog-kjelleren og nå har han mast på meg i et halvt år om å gjøre dette.

Skulle forøvrig gjerne gjort det samme med ELP og The Nice, men der har i hvert fall andre glupinger gitt ut interessant lesestoff i samme ånd.

Tiden strekker ikke til til kommentering av blogger. Har et berg av foredrag og artikler og bokbidrag jeg har lovet å gjøre.

Bjørn Are sa...

Forstår det;-)

Det var ellers omtalte eldste sønn som tipset meg om kvelden.