torsdag 21. februar 2013

Ja til Harry Potter!

I Dekodets kjente og kjære serie leserbrevene som kom inn har vi nådd den store kulturdebatten i Aftenposten i forbindelse med første Harry Potter-film i 2001.
Nei til Harry Potter
Harry Potter-feberen er i ferd med å bre seg for alvor, og jeg undrer meg over at ingen kommer med motforestillinger til den populære figuren. Jeg har selv tre barn i «Harry Potter-alder», og har lest én av bøkene (for meg selv). Jeg kan ikke annet enn å konkludere at jeg ikke ønsker at mine barn skal bli Harry Potter-fans.
I Harry Potters verden finnes det ingen absolutter. Grensen mellom rett og galt, godt og ondt, viskes ut. Det er opp til barnet Harry Potter, som leseren identifiserer seg med, å definere hva som er akseptabelt eller ikke. Alle midler er tillatt for å oppnå målene.
I boken jeg har lest, «Harry Potter og Mysteriekammeret», er blant annet kontakt med døde (spiritisme), løgn, bedrag og forbannelser legitime midler som blir brukt av Harry Potter og vennene hans. Vanlige mennesker som ikke driver med trolldom og hekseri, blir sett på som dumme og slemme.
Forfatteren har selv advart pressen om at Harry Potter-serien skal bli mørkere og skumlere etterhvert.
Disse bøkene har som kjent enorm suksess, og jeg leste i Aftenposten for en tid tilbake at det også er lagt ut mange spill og adresser på Internett for barn som er interessert i Harry Potter. Det finnes til og med en virtuell Galtvort skole for trollmenn og hekser som barn kan melde seg inn på og lære alt det som hekser og trollmenn trenger å lære.
Når man tar i betraktning at barna våre blir bombardert med okkulte spill, leker, filmer og TV-serier fra de er bitte små, Pokemon, Digimon, Magic Cards osv., synes jeg det virker naivt å tro at dette ikke vekker interessen og pirrer nysgjerrigheten for okkultisme hos våre barn.
Harry Potter ser for meg ut til å være en katalysator inn i den okkulte verden for de av «Pokemon-generasjonen» som er blitt for store til å leke med småbarnsleker. 

12 kommentarer :

Ingar T. Hauge sa...

En ting som alltid har slått meg som forunderlig er dem som på merkverdig vis klarer å sette likhetstegn mellom okkultisme og Pokémon. Mang en innvending mot fenomenet kan jeg forstå, som hvis PETA skulle gå bananas over en serie som skildrer det som OK at barn fanger dyr i små baller og senere bare slipper dem løs for å la dem senere slåss mot hverandre, men okkultisme-stempelet tar jeg ikke helt.

Men ettersom vi her begir oss ut på (barne)spillterritoriet, antar jeg at herr Davidsen ikke har noen mer vettuge svar på dette enn meg. Bortsett fra at folk tror det de vil tro, og paranoide småbarnsforeldre enda mer så.

Lars sa...

"En Davidsen-klassiker til glede for nye lesere!"

2001. Er det verkeleg so lenge sidan? Tida gjeng jammen fort.

Bjørn Are sa...

Ingar, siden mine barn vokste opp med Pokemon og jeg var på premieren av første filmen, er det ikke helt urimelig om jeg har noen smuler innsikt i dette, selv om jeg ikke gjorde noe nummer av det i innlegget.

Slik jeg oppfatter saken handler dette ikke om Pokemon i seg selv, men om at noe var fantastisk eller magisk eller lignet og at foreldre har for lite fantasi og forståelse. Altså ingen kompetansebasert analyse, men en assosiativ. Hun forbinder dette med noe okkult fordi hun ikke kan noe om okkultisme, men blander det med alt som smaker av fantasy og superhelter.

Bjørn Are sa...

Lars, ja. Og jeg kan bevise det.

Anonym sa...

Fant ikke en annen måte å kontakte deg på, men lurte på om du kunne svare(eller gi meg noen linker) på litt rundt kreasjonisme. Personlig har jeg aldri helt skjønt problemet noen kristne har med evolusjonsteorien. Bibelen er ikke skrevet for å lære oss om biologi, astronomi osv. I tillegg står det i skapelsesberetningen: "Gud sa:" Jorden skal la alle slags levende skapninger gå fram..."" Dette kan jo tolkes til evolusjonen. Men uansett det var ikke poenget. Det jeg lurte på var om du hadde skrevet/lest noen artikler med motargumenter mot kreasjonisme.

Tenkte jeg skulle på et foredrag av Kjell Tveter (han som har skrevet "Livet - skapelse eller tilfeldighet") og trenger noen relativt lettleste argumenter slik at jeg ikke går på limpinnen.
Dette foredraget finner sted i morgen kveld så skjønner godt hvis du ikke har tid, men ville satt stor pris på noe lesestoff. Men hvis du ikke rekker det så hadde det vært flott og fått et par linker en gang du hadde hatt tid. Har som sagt sett på det som en liten unødvendig diskusjon, men skader ikke å vite litt mer om emne.

Bjørn Are sa...

Hm, ja, litt malplassert å ta det her ja, så bare litt kort.

Det er alltid interessant når noen kommer med kritikk av etablerte teorier, men nettopp når man gjør det må man være nøye med å være etterrettelig og ikke langt i overkant selektiv eller tendensiøs, inkl. det å tillegge meningsmotstandere uttalelser eller ufine motiver.

Tveter hadde tjent mye på å etterprøve stoffet og sine egne kilder, inkludert sitater som det ikke alltid synes som det er dekning for.

Noen eksempler på litt enkel kritikk han har møtt:

http://sankthuman.blogspot.no/2012/08/kjell-tveters-sitatfusk.html

http://karsteneig.no/?p=371

Så kan man si svært mye mer om ID og kreasjonisme og du vil finne en del om du søker på dette på bloggen.

Anonym sa...

Takker!

Har såvidt snakket med Hope også så har lest sidene du linker til som var meget nyttige. Har søkt endel på bloggen din, men fant lite informasjon der du faktisk setter argumentene på plass. Karstein Eig gjør dette i stor stil, men skulle gjerne lest mer. Men uansett takk for at du tok deg tid.

Unknown sa...

Hei, Anonym!

Om du har noe du lurer spesifikt på, kan du sjekke ut www.talkorigins.org, eller legg inn en kommentar i Tveter-tråden hos meg :)

Unknown sa...

Hmmm...det skal ikke være lett å få med navnet...

Mvh
Karsten Eig

Bjørn Are sa...

Tror det er best dette går direkte via deg, Karsten, ja.

Der jeg har svart mest konkret på denne bloggen på dette feltet handler om mer rendyrket kreasjonisme (f.eks. på http://dekodet.blogspot.no/2012/01/kreasjonisme-og-andre-konspirasjoner.html og http://dekodet.blogspot.no/2012/06/kreasjonistisk-krll.html).

ID har vært behandlet mer prinsipielt, som på http://dekodet.blogspot.no/2010/02/intelligent-om-id.html

Men kanskje bør jeg ta noen runder med Tveter selv, siden han tydeligvis får mye armslag for tiden.

Anonym sa...

Takk så meget! Har mye å gjøre for tiden, men skal lese artiklene og mer om emnet i helga. Deretter får jeg ta en tur innom bloggen din Eig hvis jeg fremdeles skulle lure.

Anonym sa...

Nå er jo artikkelen din gammel, men kommenterer den likevel. Artikkelen plasserte deg tydeligere i "troslandskapet", hvilket er fint. Litteratur og film som skremmer barn, er uansett ikke bra, og det tar du ikke inn over deg, veldig skuffende. Det sier mye om ondskapen at barna har større problem med å forklare hvorfor de er redde med okkulte filmer enn andre filmer der det er kamp mellom onde og gode krefter. I Bibelen er der ingen aktiviteter som får Gud mer harm enn okkultisme. Da burde man også avsky oppskrifter på okkult aktivitet. Jeg er dypt uenig med deg og enig med Maniscalco. Henne har jeg prata med og vet hun er en veldig oppegående dame. :-)