mandag 15. juni 2009

Konspirasjons-TV

Som Asbjørn melder på Skepsis-bloggen planlegges et serie programmer om konspirasjonsteorier på NRK en gang til høsten - eller over jul. Slikt er ikke godt å vite så lenge man kun er blitt intervjuet.

Noe som forøvrig var en interessant opplevelse.

Selv om Torkjell Berulfsen ikke overraskende viste seg som en trivelig kar, var det noe ved selve settingen (utendørs, skarpt lys, mange spørsmål på kort tid om Da Vinci-koden, Jesus og Maria Magdalena ispedd noen knivsodder 9/11) som gjorde at jeg vel ikke opplevde dette som spesielt enkelt å besvare ettertenksomt med det nødvendige antall forbehold og fotnoter.

I stedet ble det vel mest fynd, for ikke å si klem.

Men så lenge produksjonsselskapet (Nordisk Film) bedyret at dette var bra, at det ikke gjorde noe at jeg syntes jeg snakket for fort og friskt, er det bare å lene seg tilbake i skrekkblandet forventning til kontekst og kommentarer.

Det holder sikkert i massevis som folkeopplysende underholdning. Når det enn kommer.

2 kommentarer :

Asbjørn Dyrendal sa...

De er raske i vendingene. Det må jeg si. De var her fredag. Øystein i morgen?

Og godt at du får sagt det som trengs på DaVinci-kode og det kirkehistoriske. Jeg er redd jeg nok var enda mer kortfattet og fyndig...

Bjørn Are sa...

Fort gjort i slike situasjoner, en viss forskjell mellom foredrag på to timer og intervju.

De var hos meg på torsdag, så Øystein overfalles kanskje allerede i dag.