torsdag 6. november 2008

Fortsatt på planeten















Bare for å si at jeg fortsatt er sånn noenlunde i live.

Og det til tross for stort sett løpende heldags hasteworkshopper og pågående forsøk fra tidstyver og tog som ikke er spesielt mye i rute (eller litt for mye, mens jeg stort sett må vente flere minutter, kjørte i dag både morgen- og ettermiddagstoget fra stasjonen flere sekunder for tidlig, hvilket innebar tilsammen rundt 1 times forsinkelse for flere enn meg).

Hvis du savner lesestoff i en liten hvilepause for Dekodet kan jeg nesten helt gratis tipse om What Americans Really Believe av en av mine aller favoritteste religionssosiologer, nærmere bestemt Rodney Stark.

Ingen dårlig bok å lese i kjølvannet av et visst valg, og dermed noe om hvor USA kan være på vei.

Selv om den ikke forteller hva Obama tror på.

2 kommentarer :

Anonym sa...

Anbefaling notert og bok bestilt.

Stark er en interessant fyr å tenke med og mot. Jeg mistet litt av respekten for ham etter "One True God" som hadde en og annen håpløst gal og dum påstand. Mye mer gikke med da at han skrev en artikkel om evolusjonsteori som kunne vært hentet fra Vakttårnet.

Men sosiolog er han tross alt, mer enn historiker, filosof og biolog, så jeg tar sjansen.

Bjørn Are sa...

Boka er kort, grei og oversiktlig, men er nok heller oppsummering enn en dyp analyse. Men atskillig lettere overraskende resultater.

Det hele er basert på et samarbeidsprosjekt ut fra en nylig gjennomført undersøkelse i regi av Starks universitet. Han fungerer vel her mer som en redaktør enn en forfatter.