For hva henger bedre sammen?
Selv om det er en myte at lederen for det amerikanske patentkontoret, Charles Duell i 1899 uttalte at ""Everything that can be invented has been invented", er det altså mangt som er blitt oppfunnet langt tidligere enn man skulle tro.
Hvis noen er i tvil skjedde f.eks. den første flygningen ikke på slutten av 1800-tallet, men av en engelsk munk syv hundre år før, nærmere bestemt Eilmer av Malmesbury.
Nå gikk det ikke så greit verken med flygningen eller landingen. Etter 201 meter endte det med styrt, beinbrudd og lammelse.
En bekymret lokal abbed nektet andre å prøve, selv om Eilmer nok hadde stilt riktig diagnose for hvorfor han mistet kontrollen - manglende haleror.
Muligens var andre enda tidligere ute, men der er dokumentasjonen dårligere.
Det er med andre ord ikke slik at vi først finner flyet eller så mye annen teknologi hos Leonardo da Vinci rundt år 1500. Det han gjorde var i stedet å formidle eksisterende tankegods med bedre tegninger.
Realiteten var at man i middelalderen hadde hørt om mange slags oppfinnelser, slik vi ser hos den engelske naturfilosofen Roger Bacon. Siden dette som kjent var en tid med sterk interesse for teknologi og vitenskap, er det ikke underlig at pave Klemens IV ba Bacon skrive ned en oppsummering av slike oppfinnelser.
Han laget dermed en leksikalsk oversikt i 1268.
For ordens skyld understreket Bacon at dette ikke handlet om magi, men om "fantastiske kunstige instrumenter". Noe som var bra siden magiske krefter var så mye dårligere enn mekaniske.
I will first tell of the wonderful works of art and nature, that I may afterwards assign the causes and manner of them, in which there is nothing magical, that it may be seen that all magic power is inferior to these works, and worthless. And first for the quality and reason of art alone.Hvilke instrumenter var det så Bacon nevnte?
For det første motordrevne skip.
For instruments of navigation can be made without men as rowers, so that the largest ships, river and ocean, may be borne on, with the guidance of one man, with greater speed than if full of men.For det andre motordrevne vogner, eller biler som det heter på fint.
Also carriages can be made so that without an animal they may be moved with incalculable speed; as we may assume the scythed chariots to have been, with which battles were fought in ancient times.For det tredje selvsagt fly, som man i tillegg altså hadde prøvd ut i noen grad, selv om man synes å ha tatt skrekken etter Eilmers mislykkede forsøk.
Also instruments for flying can be made so that a man may sit in the middle of the instrument, revolving some contrivance by which wings artificially constructed may beat the air, in the manner of a bird flying.For det fjerde har vi dykkerutstyr, kjent blant annet fra Aleksander den stores tid.
Instruments can also be made for walking in the sea or rivers, down to the bottom, without bodily peril.For det femte har vi svevebroer, hva nå broder Roger mente med dette.
as bridges across rivers without pillars or any other support, and machines, and unheard of devices.For det sjette kikkerter og teleskoper, selv om det ennå ikke var gode nok slipeteknologier på glass og linser til å produsere noen brukbare.
Glasses can be so constructed that things placed very far off may appear very near, and vice versa; so that from an incredible distance we may read the minutest letters, and number things however little, and make the stars appear where we will.For det syvende, strålevåpen eller mer prosaisk kraftige brennglass, antagelig inspirert av fortellinger om Arkimedes' våpen under beleiringen av Syrakus.
But there is a sublimer power of construction, by which rays may be drawn and collected through various shapes and reflections to any distance we wish, so far that any object may be burned; for burning glasses acting forward and backward attest this, as certain authors teach in their books.For det åttende mekaniske og andre fremstillinger av astronomiske modeller.
And the greatest of all constructions and of things constructed is that the skies may be depicted according to their longitudes and latitudes, in corporal figures, as they are moved in their daily motion; and these things are worth a kingdom to the wise man. These then suffice for examples of constructions, however infinite a number of others may be put forward meantime.For det niende krutt, muligens etter å ha fått demonstrert kinesisk fyrverkeri.
We have an example of these things (that act on the senses) in [the sound and fire of] thatIkke underlig at en middelalderforsker som C.S. Lewis var opptatt av science fiction.
children’s toy which is made in many [diverse] parts of the world; i.e. a device no bigger than one’s thumb. From the violence of that salt called saltpetre [together with sulphur and willow charcoal, combined into a powder] so horrible a sound is made by the bursting of a thing so small, no more than a bit of parchment [containing it], that we find [the ear assaulted by a noise] exceeding the roar of strong thunder, and a flash brighter than the most brilliant lightning.
8 kommentarer :
Veit du kva type energikjelde/motor Roger hadde i tankane for båtar og bilar?
Nei, dette var vel i kategorien "slik kan det bli engang".
Men de hadde jo tilløp til dampmaskiner i antikken, så han kan ha hørt om noen slike eller tenkt at de kunne forbedres kraftig.
Mjaa, dersom Roger var so glup som eg trur han var - og det trur eg han var - bør han ha hatt noko meir å byggja på enn "slik kan det bli engang". Dei antikke daptrurbinane (det var nok ikkje stempelmaskiner av 1700-talstypen) rann meg og i hug som ein mogeleg inspirasjon.
I alle høve er det fascinerande kor "umiddelalderske" (i vulgær tyding) mange tydelegvis var i den tida.
Jeg gleder meg til svevebroene. Lurer på hva det kan være.
Luftputer kanskje?
Men... ut fra det han skriver, kan det ikke like gjerne ganske enkelt handle om seilskip?
Guido de Vigevano mente vindkraft var en utmerket kraftkilde til en "bil": http://www.notechmagazine.com/2009/07/guido-vigevanos-wind-car-1335.html
...noe sier meg at det ikke hadde fungert så bra om han hadde bygget den.
Strengt tatt var vel ikke Roger den første som skadet seg i tidlige hangglidere...kildesituasjonene er bare noe mer uklare for et par av hans forgjengere. Men det er den første historien fra Europa.
Jupp, som antydet.
(Sorry jeg ikke så denne før nå)
Legg inn en kommentar