mandag 8. august 2011

Forøvrig om "Vi i verden"

(Oppdatert 9. august: Teksten som jeg i går linket til under er anbefalt bearbeidet før eventuell videre publikasjon slik at intensjonene og poengene kan bli tydeligere.)
Siden det nok er lettere umulig å komme fra at jeg har bidratt med en og annen kritisk bemerkning til et og annet læreverk, har jeg latt meg overtale til å legge ut noen andres kritiske kommentarer.
Denne er lagt ut på en blogg opprettet for anledningen, med det klingende navnet Forøvrig.
Første kommentar er til RLE-verket Vi i verden fra Cappelen forlag og fra IKO.
Dette dreier seg med andre ord om hvordan (bl.a.) kristen tro formidles i enkelte læreverk for tiden.
Konklusjonen?
Ikkje braa.

4 kommentarer :

Unknown sa...

Ja, det var morsom lesing, du. Og da mener jeg blogginnlegget, ikke læreboken. Kanskje litt selvkritikk ville være på sin plass? Greit nok at språket innimellom er litt umodent, men å anklage boken for manglende objektivitet fordi den ikke forkynner den kristne tro som den Eneste Sanne er mildt sagt hyklersk.

Bjørn Are sa...

I første omgang hadde jeg tenkt å la være å kommentere kommentaren din siden den var i den grad stemplende, udokumentert og på siden av poengene i IKO-innlegget, men så slo det meg at du antagelig synliggjør en veldig interessant og muligens typisk reaksjon når kristne ber om å få sitt livssyn omtalt og vinklet på samme måte som andres i RLE-sammenheng.

I stedet for å se på det som et ønske om å få en beskrivelse av hva kristne faktisk mener og tror (på linje med å beskrive humanetikere og hinduister etc.), oppfatter du det altså som et ønske om å presentere kristen tro som Selveste Sannheten.

Det er rett og slett litt tankevekkende å høre.

Dermer kunne det være nyttig å få eksempler på dette. Hva er det ved IKO's innlegg som klart og konkret gjør at du uttrykker deg som du gjør om det som helhet?

Handler dette om mer enn mandagshumør, mistanke eller en krøkkete setning eller to?

Martin G sa...

Hm... burde ikke IKO klare å lage sin egen kommunikasjonskanal?
Teksten burde kanskje vært en smule mer gjennomarbeidet.

Bjørn Are sa...

Martin:

Gode poenger. Jeg har nå gitt en del tilbakemeldinger som kan forbedre teksten og lagt saken på vent inntil det ev. kommer et mer samordnet initiativ fra IKO.