fredag 4. oktober 2013

Artikler og annet

Hva jeg skriver på for tiden?

For det første en kritisk artikkel om det som ofte kalles for "Lyset fra Analusia", eller spansk gullalder i middelalderen, for Humanist. Bakgrunnen er dels strømmen av boker om dette og tilgrensende temaer de seneste årene, dels at det sies mye rart fra mange slags kanter og dels utstillingen Sultans of Science på Teknisk Museum.

Artikkelen skrives forøvrig ikke på for tiden, siden den allerede er levert til nummeret som kommer ut i midten av oktober.

For det andre en artikkel om Hobbiten til neste nummer av Theofilos. Andre film i trilogien kommer i desember, så her er det bare å smi mens pipen er varm og sverdet gløder.

Kommer dit og tilbake igjen til saken når bladet er klart fra trykken.

For det tredje en bok om hvorvidt Jesus har eksistert. Nå tenker jeg at svaret egentlig ikke er så vanskelig eller overraskende, til tross for enkelte utspill i det seneste, men du verden så besnærende noen synes å finne slike påstander.

For det fjerde en bok for konfirmanter om Guds eksistens. Dette er ikke en direkte kopi av Eksisterer Gud?, men en tilretteleggelse av den type stoff for ungdom.

Lykkes Atle Ottesen Søvik og jeg sånn noenlunde med dette (som omfatter mer enn boktekst), kan det være mulig med mer ryddige og informerte samtaler om spørsmålet enn det som synes å være vanlig i kjølvannet av nye ateister og norsk skole.

Og så er det alltids en artikkel eller to for andre publikasjoner. Jeg kommer plutselig tilbake til dette.

3 kommentarer :

Morten Magelssen sa...

Veldig flott at dere skriver for konfirmanter.

Jeg har foreløpig ikke kommet så langt i "Eksisterer Gud?", men det jeg har lest så langt har vært solid innholdsmessig, lettlest og pedagogisk fremlagt.

Lars sa...

Se de andalusiske sletter med Edmund-metoden :-)

(Kommentar til glede eller ergrelse for tilstrekkelig gamle lesere.)

PerP sa...

Konfirmanter og andre i den alderen er en svært viktig målgruppe så jeg blir glad når jeg hører at du jobber med en bok rettet mot dem. Uten tvil kommer boken med fordel kunne leses av folk flest også. Jeg har savnet materiale for ungdommer på norsk på dette temaet. Om du skriver en bok om Jesu eksistens (eller enda bedre, oppstandelsen) for ungdommer så kommer jeg å kjøpe og bruke den også.