Vi starter med en fra 2004, i tilnærmet autentisk layout.
Dette
er London
– 25 år med London Calling
På mange måter var London Calling et lyn fra klar
himmel i 1979. Etter å ha vært oppvarmingsband for Sex Pistols i 1976 og levert
et dundrende sinna debutalbum året etter, var mange bekymret for om det var nok
luft igjen i The Clash til det vanskelige tredjealbumet. Give’em Enough Rope
i 1978 hadde dessverre ikke gitt
stort annet enn bedre lyd. Og hvor mye mer kunne man egentlig gjøre med punk?
Av Bjørn Are Davidsen
Så kom
dobbeltalbumet London Calling og all frykt ble sendt i skammekroken. Vi
snakker rett og slett om ett av de virkelig store album i rockehistorien. Punk
ga kanskje en nødvendig energiinnsprøytning
til slutten av 70-tallet, men The Clash viste at dette langt fra var
tilstrekkelig. Få band kan leve lenge på ren aggresjon. Både musikere og marked
ønsker i lengden mer enn tre grep og én rytme. Blant mange årsaker til dette er
at musikk som skal overleve døgnfluene må nærme seg noe av mangfoldet i
livet. Og det gjorde London Calling
med overveldende autoritet. Joe Strummer og Mick Jones skrev låter som traff hjertet
til sinte tenåringer. Politiske tekster, rått gitarspill, stor humor og ren
aggresjon slo røtter hos rastløs ungdom. Og ikke minst viste bandet sin storhet
ved å ta minst en fot vekk fra punken. The Clash klarte kunststykket å gjøre
alt fra reggae til rockabilly politisk korrekt.
Politikk
og pretensjoner
Selv
legendariske album tilhører sin tid. Men det som skiller dem fra andre er at de
også bryter ut av tiden. Forskjellen mellom starten og slutten av 70-tallet
handlet ikke nødvendigvis om energi eller pretensjoner. De første albumene og
konsertene til ELP hadde til tider like mye aggresjon som Johnny Rotten. Men
med årene var heltene blitt for trøtte av kreativ energi, for ikke å si kokain.
Publikum var også litt lei, og ønsket noe nytt og friskt, nesten hva som helst,
bare det var annerledes. Dermed lå veien åpen for disco og punk. Og i stedet
for musikalske pretensjoner var de politiske kommet på moten.
På sitt
beste har pretensjoner ført til store kunstverk. Men dessverre kan man skli
like mye ut i politisk overmot som i musikalsk. Få er så nyskapende som Mozart
eller Marx - selv ikke Lennon eller Lenin klarte det. Det er utrolig hvor
utdatert ”relevant musikk” kan høres i
dag. Men der mange andre buklandet, utnyttet The Clash suverent trendene med London Calling. De løftet de seg og albumet langt utover punkpretensjonene,
samtidig som de holdt blikket festet på Brixton og datidens ungdomsopprør.
Selv
om jubileumsutgaver er blitt noe av en industri, er det likevel bare rett og
rimelig at det 25 år senere gis ut en London
Calling 25th Anniversary Edition, på to cd-er og en DVD. Ved siden av den
originale platen med forbedret lyd, får vi på CD 2 - The Vanilla Tapes –
fantastiske glimt fra studiojobbingen, og fem nye låter. DVD’en inneholder
dessverre ingen konserter fra 1979 eller 80, men for nerdene i blant oss er det
kanskje like bra med intervjuer og faktaopplysninger om plata og bandet
generelt.
London Calling er en oppvisning i energisk rock fra første riff i det drivende tittelkuttet til det hele avrundes med Train In Vain. Som andre store album er dette et oppkomme av ideer og inspirasjon. Selv om plata ikke nådde toppen av listene førte den The Clash ut til massene.
Og de leverte en pakke som minnet i mangt
om LP-utgivelser fra tidlig 70-tall, med kunstneriske fotografier og
håndskrevne tekster. Typografien på coveret var hentet fra Elvis første album,
og bildet kunne vært tatt rett ut av en konsert med Hendrix, Townshend eller
Emerson. Men man trengte nå yngre helter å identifisere seg med. Alt smakte av
revolusjon og røtter. Designet bygget på fortiden - og varslet om en fremtid.
Mens The Clash to år tidligere hadde forkastet hele rockens fortid i sangen 1977,
var Vince Taylors gode gamle Cadillac nå blant åpningssporene. Alt hang
sammen, fra bildene til Pennie Smith, de tegnede tekstene fra serieskaperen Ray
Lowry, til låter som både pekte fremover og trakk veksler på alt fra The Who
til Bo Diddley.
Påvirkninger og Pimlico
Heftet som følger med nyutgivelsen inneholder en lengre artikkel
om Londons betydning for The Clash, enten vi snakker om forfattere og kunstnere
som Orwell, Conrad og Blake, eller filmkomedien Passport To Pimlico. Mens
albumet i realiteten er bare ett av mange høydepunkter i et stormfullt 70-tall,
ble det gitt ut så sent på året – i noen land (som Norge) tidlig året etter -
at det av mange er blitt kåret til 80-tallets beste. Ikke minst gjorde Rolling Stone magazine
dette.
På mange måter har The Clash og London Calling antatt et slags mytisk
skjær. Det er ikke uvanlig å høre at dette er rockens viktigste dobbeltalbum,
at dette er det eneste bandet som virkelig betydde noe, at The Clash for alvor
gjorde slutt på den forrige generasjonen i rocken. Dette henger nok ikke bare
sammen med at mange som senere ble rockeskribenter var fjorten år i 1979, eller
at man ikke sjekker 80-tallets hitlister. Vi snakker rett og slett om et band
som var sintere og smartere enn de andre det året, for ikke å si mer meningsfulle,
morsomme og musikalske.
I 1979 var ingen band tøffere enn The Clash. Men når det er gått
25 år må de finne seg i å bli vurdert i en rockehistorie og et tiår som tross
alt omfatter Bowie og Black Sabbath, for ikke å si Pink Floyd og Led Zeppelin. London Calling
er nok ikke engang 70-tallets beste plate. Men det understreker at selv om
revolusjon er å snu opp ned på ting, kan ingen band overleve uten røtter. Og hvis The Clash snudde opp ned på noe, så
var det på punkens pretensjoner om å kaste rockens fortid på båten. Det er lett
å se i ettertid, men var ulovlig å si den gang.
London Calling
er albumet mange band ville dødd for å få gitt ut. For The Clash ble det da
også et høydepunkt som på mange måter tok livet av bandet. Det var umulig å
leve opp til. Som så mange andre band som leverer mesterverk, ble oppfølgeren
en pretensiøs nedtur. Mens punkerne uttalte seg krast om ”oppblåste band” som
Pink Floyd og Yes, ante man nok en liten nemesis da The Clash året etter sitt
magiske dobbeltalbum i 1979 valgte å gi ut det noe mindre magiske
trippelalbumet Sandinista! Bandets senere album er ikke uten gode låter, men
The Clash skulle aldri igjen nærme seg London Calling. På den andre siden har
heller ikke så mange andre band gjort det.
·
“London Calling - 25th
Anniversary Edition” [2CD + DVD] :
Columbia, 2004
ASIN: B0002QXMD4, Catalogue Number: 5179283
ASIN: B0002QXMD4, Catalogue Number: 5179283
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar