mandag 16. mars 2009

Salong om "religionen", "nye ateister" og annen gift

Siden den brave arrangør insisisterer, iler jeg til med nok det nærmeste vi kommer en pressemelding her på bruket.

Den er til og med både relevant og nyttig.
Humanistisk salong 30. mars: Forgifter religionen alt – hvor rett har nyateismen?

Humanistisk salong lar seg ikke stoppe av at vårt forrige lokale brant, og er nå tilbake. På noenlunde jevnlig basis skal vi ha kvelder der vi tar for oss de virkelig store spørsmålene: Det gode, det sanne, det skjønne – og det stygge.

På det første arrangementet denne vinteren er temaet den såkalte nyateismen.

Nyateistene, med navn som Richard Dawkins, Christopher Hitchens, Sam Harris og Michel Onfray i spissen, har satt i gang en offensiv mot religionen. Bøker som ”Gud – en vrangforestilling” og ”God is not great: How religion posions everything” har blitt internasjonale bestselgere, og nyateistene har klippekort i media.

Nyateistenes argumentasjon er preget av spissformuleringer. De mener gjerne at det er uvitenskapelig å tro på Gud, og at religion og vitenskap kan ikke forenes. Tvert om, påstår de, undergraver religiøsitet vitenskapens stilling.

Andre argumenter er at gudstro i seg selv er farlig, fordi selv den hyggeligste søndagskristne er med på å legitimere religiøs ekstremisme. Og at all religiøs oppdragelse innebærer at man indoktrinerer barn, og er derfor i strid med deres trosfrihet.

Men hvor godt treffer nyateistenes argumenter? Er religion bare elendigheten? Kan religiøse mennesker lære noe av nyateistene, eller bør ateister heller lære av de religiøse?

For å belyse disse spørsmålene har vi satt sammen et lite panel som alle har sterke meninger om nyateismen.

Bjørn Are Davidsen er forfatter, blant annet av boken ”Da Vinci dekodet”. I sin seneste bok, ”Svar skyldig? Om nye ateister og new age” (Lunde forlag), kritiserer han nyateismen fra sitt kristne standpunkt.
Even Gran er journalist i Human-Etisk Forbunds medlemsblad Fri Tanke (fritanke.no). Han forsvarer nyateismen, og mener den er et positivt bidrag til humanistbevegelsen.

Arnfinn Pettersen er redaktør for Human-Etisk Forbunds tidsskrift Humanist. Han er selv ateist, men skeptisk både til nyateismens argumentasjon og tone, som han mener verken er korrekt eller konstruktiv.

Dessuten vet vi at vi tiltrekker oss et engasjert publikum, og vil gjerne invitere disse inn i diskusjonen. Eneste premiss er at vi ikke ønsker en debatt der deltagerne slår hverandre i hodet med argumenter, men en saklig diskusjon der vi alle forhåpentligvis kan lære noe nytt.

Arrangementet holdes i annen etasje på Dattera til Hagen i Grønland 10 (mer informasjon finner du på dattera.no), mandag 30. mars kl. 18.

Salongen er åpen for alle, uansett alder (det er fri aldersgrense) og livssyn. Og det er aldeles gratis å komme inn.
Det koster heller ikke noe å forlate lokalet. Jeg kan likevel ta opp kollekt, hvis noen skulle savne det.

Kort sagt, kjenn din besøkelsestid. Og legg igjen salongrifla i nærmeste våpenhus.

Minst én i panelet lover å gjøre sitt for å redusere behovet for at også det nye lokalet skal gjennomgå en "act of God".

7 kommentarer :

Anonym sa...

Takk for reklamen! Jeg gleder meg veldig til denne kvelden. Kanskje du skulle tipset forlaget ditt om at de kunne pushet noen av bøkene dine der?

Bjørn Are sa...

Kanskje en tanke.

Selv om noen sikkert vil tro jeg kun stiller opp for å markedsføre.

Du vet hvordan disse religiøse er, bare opptatt av penger.

Anonym sa...

Nei, sånne fordommer biter ikke på oss. Jeg vet jo at folk er kristne (særlig dersom de er katolikker) mest for å være slemme mot kvinner og homoer. Det har jeg nemlig lest i Dagbladet.

Bjørn Are sa...

OK, da får jeg kamuflere det hele med litt boksalg.

Anonym sa...

Jeg kan evt. stille med noen kvinner og homoer du kan undertrykke.

Skink_123 sa...

jeg kan ta kvinnene, viktig å dele ansvaret!

Anonym sa...

Jeg gleder meg! :)