mandag 2. mars 2009

Umoralsk, altså moro

Hvis du lurer på hvordan du kan dumme deg ut i all offentlighet, er det bare å lage en såkalt bibelsk spørrelek der du utelukkende er opptatt av spas og polemikk.

Eller egentlig er det vel fritt fram. Du kommer garantert ikke til å dumme deg ut. Alle vil tro at quizzen er en edruelig fremstilling av hvordan Bibelen egentlig ser på moral. Når bare disse kristne og deres lett gjennomskuelige protester skyves til siden.

Jeg har ihvertfall til gode å se protester fra de bloggene som har omtalt den.

La oss bare ta første spørsmål, som et løst eksempel.
1. Two strangers visit your home, and you are kind enough to provide them with accommodations for the night. They tell you they are angels appearing on behalf of the Lord. However, later in the evening, an angry mob turns up seeking to sodomize your guests. Do you:
O Protect your guests and call the police.
O Expel your guests and call the police.
O Turn your preteen daughters over to the crowd to be raped.
Skal vi se, hva var det ikke helt store moralske forbildet Lots egentlige alternativer i et råttent samfunn - som vel er det fjerneste fra hva Bibelen kaller for et ideal (vi snakker om Sodoma, hvis noen lurer) uten noe som minner mye om politi eller telefon?

Her er noen forslag.

O Protect your guests and let everyone be killed, after your daughters have been raped
O Expel your guests and let everyone be killed, after your daughters have been raped
O Turn your preteen daughters over to the crowd to be raped, and perhaps save some lives.


Valget er selvsagt vanskelig. Det er opp til deg. Men du kan ikke ringe enn venn. Eller politiet.

Umoralen er at det er lett å få spørremoro av en boksamling man verken har lest eller forstått. Spesielt ikke når de som tar testen heller ikke har det.

Eller ihvertfall ikke gir uttrykk for det (kjenn den fordømmende pekefingeren her, dere Ellers Oppegående som dette angår - kjenn).

Det ekstra morsomme er at man fremstiller denne type selektive og stemplende sitatsurfing av det som blir kalt "gammeltestamentlig moral" (men ikke er det), som noe som (hvis det hadde vært det) til og med skulle gjøre noen til "a good and moral Christian".

Noen som har mailadressen til Utdanningsdepartementet?

10 kommentarer :

Mad Mullah Hastur sa...

*fnise*

Litt indignerte no? ;-D

Eg følte det var kritikk nok at av alle idiotiske tester der ute, så var dette den eg valte å trekkje fram. ;-P

Bjørn Are sa...

Litt er bare litt. Lætt.

Ellers til unnskyldningen: vel, vel, vel.

Vel.

Javel.

Du slipper unna ild og aske denne gangen, men må møte på Utdanningsdepartementet hver dag de neste to ukene. Og vaske smileyene sine med seg.

svein sa...

Jeg svarte så snilt jeg kunne (ny-testamentlig moral?) og skåret 15%. Jeg er litt i tvil om de teologiske implikasjonene av det,men velger å tolke det positivt.
Ellers deler jeg Bjørn Ares indignasjon, men ville ikke giddet å gi så tydelig uttrykk for den. Jeg ser mer på den uvitenhet som ligger bak slikt - fra "ungateistene united" - som selvmål.

Arnfinn Pettersen sa...

Bjørn Are: Jeg tok det for gitt at du skjønte at jeg ikke tok dette på alvor. Men jeg er fortsatt skuffet over at jeg er en mindre mørk mann en mullaen.

Bjørn Are sa...

Svein: Du er for snill for denne verden.

Arnfinn: Du er for smart for denne verden - og dine lesere.

svein sa...

Jeg prøvde igjen, og er skuffa over at jeg nå - med motsatt strategi - klarte bare 85%.

At jeg er for god for denne verden har jeg ant lenge.

At Arnfinn av og til kan være i smarteste laget, er en mulighet. En annen mulighet er at han er flink til å ro.
Mest sannsynlig er han ujevn og feilbar - m a o høyst menneskelig.

Mad Mullah Hastur sa...

HA! Arnfinn må berre leve med at eg er den mørkaste moralisten av oss *kneggknegg*

Eg likar eigentleg å tru at folk veit at gamaltestamentet er meir enn folkemasser som forlangar sodomi... sjølv om det er min favorittdel av the Brick Testament.

Arnfinn Pettersen sa...

Mulle: Ha, jeg gikk i meg selv, innså min gudløse svakehet, prøvde på ny og grusa deg med 100 %.

Mad Mullah Hastur sa...

Godt jobba, herr Pettersen! Men eg får berre svare med å erklære ein fatwa mot dårlege testar, i sympati med Bjørn Are. Ditt ferske resultat er berre eit teikn på at du står i allianse med mørkare kreftar.

Så det så!

*Gjeipe*

Anonym sa...

Ventet bare på at du skulle kommentere denne :)

Jeg gjorde mitt beste, men ble bare 92% godkjent som en god kristen...

For øvrig minner spørsmålene meg veldig om ja/nei/vet-ikke- spørsmål i kategorien "Vet moren din at du er en idiot?"