onsdag 2. april 2008

Svaret - delt på tre

Fra no brainer til nobrainer.

Når vi nå er kommet til bokstavelig talt topp tre, altså de tre som står sammen på høyeste trinnet på seierspallen, er det bare å takke for interesse og respons.

Første plass for album som er mest overveldende, oppløftende og oppskrytte:


Close To The Edge - Yes










Første plass for album som er mest komponerte, kreative og kronglete:

Power and The Glory - Gentle Giant









Første plass for album som er mest musikalske, monumentale og maniske:

Brain Salad Surgery - Emerson, Lake and Palmer










Vi kommer tilbake med mer musikk og kåringer etterhvert.

Med enda mer begrunnelser og baktalelser. Og flere album per artist.

4 kommentarer :

Skink_123 sa...

Uff, nå må jeg skaffe meg "the Power and the Glory" på vinyl... :D

Bjørn Are sa...

Vinyl må det være, ja. Men der har du jo gode forbindelser.

John David Didriksen sa...

Du sier du liker progrock, og likevel forbigår du både Dream Theater og Rush??? Hva med henholdsvis "Metroplis pt.2 ; Scenes from a memory" og "Grace of Pressure"? Eller hva med "Sola Scriptura" med Neal Morse? Liker du ikke middelalderen heller??? (Hehehe...)

At du skulle være så mainstream at du tok med "Achtung baby" med U2 eller Fleetwood Macs AOR-mesterverk "Rumours" er vel kanskje ikke å forvente.

Bjørn Are sa...

Joda, liker DT såpass at jeg har de aller fleste albumene (minus Falling Into Infinity, selvsagt) og har vært på tre konserter med dem (inkludert Rockefeller på Metroplis pt.2-turen). Men ikke såpass at gruppa uten videre havner blant topp ti.

At jeg et stykke på vei liker middelalderen, forhindrer ikke at jeg også liker enkelte oppgjør med den perioden, som Sola Scriptura;-D

Sistnevnte falt ut denne gangen, siden jeg oppfatter The Light som hakket bedre og som en Neal Morse-skive (selv om den er fra før hans soloperiode og ikke akkurat har tekster som går hjem på bedehuset).

Rush har jeg et mer ambivalent forhold til - har en fem-seks CD'er og synes det er ganske alright, særlig når de ikke prøver å spille prog.

Ti andre som ikke kom med av band med album som kanskje burde ha vært med (men hvem skulle da ut?):

- Genesis med Gabriel og/eller Hackett
- Banco
- PFM
- The Nice
- Mars Volta
- Motorpsycho
- Focus
- Pekka Pojola
- Porcupine Tree
- Annbjørg Lien