tirsdag 5. november 2013

Vågal verdenshistorie

Parodier finnes i to klassiske formater, frivillig og ufrivillig.

Siden det ofte er sistnevnte som fører til førstnevnte, er det ikke til å unngå at noen blir fornærmet. De mente det godt, og blir angrepet med onde hensikter. Selv forsøkte de å spille ball, men så begynte noen å ta mannen.

I hvert fall er det slik en del liker å fremstille saken. Dermed er resultatet at man i stedet for å diskutere tullete premisser, snurrig logikk og håpløse konklusjoner i en tekst, ender med å diskutere responsen.

I stedet for å la debatten handle om de opprinnelige meningene var dumme eller dårlige, handler den om parodiene var dumme eller dårlige.

Dermed er det bare takket være imponerende mot og mannevondhet at jeg deler en frivillig parodi på nye ateisters (og atskillige gamles) syn på historien, fra Coyne til Harris, Hitchens til Dawkins.

Nå kan man sikkert si at det holder å sitere dem direkte, men så ufin kan man ikke være.

At vi ser mye av det samme også i alternativmiljøene, norsk skole og populærvitenskap, i familieselskaper og på facebook, gjør ikke vågestykket mindre.

Det hele handler altså om HISTORY OF THE WORLD av Jerry Lewis Cohen, PhD.

Siden noen har tatt opp noe av dette i noen år, leer noen noen smuler på noen smilemuskler.

Det starter med Edens hage.
Naturvitenskapelig laboratorium i antikken
First came the classical period.  It was when people first began to classify things.  In the classical period men began to get skeptical (skeptical is a Greek word) and they had almost come to disbelieve in the gods and to develop science. Especially Aristotle, and others, too [insert list from Wikipedia].  In this period people invented  biology, though they got some things wrong, and geometry.  The main language was Greek and Latin from which we got a lot of scientific names for things.
Så kommer syndefallet.
But then, Christianity happened.  Superstition is invented. Libraries are burned by Christian theists, especially the big one in Alexandria, where all the scientific discoveries were kept.   Monks eventually take control and close the schools. Women are sent to convents and men are forced to farm for monasteries or become priests.  Constant fighting was called feudalism. Classical learning is destroyed by religion.
Det blir ikke dårligere i de neste periodene.

At den ufrivillige parodien i kommentarfeltet forstyrres av Labarum og Tim O'Neill, er til å leve med.

1 kommentar :

Peter Johnson sa...

Mens Europa gikk inn i den mørke middelalder, fant de opp sjakkspillet i India.
Synd de siden ble religiøse.

:)