mandag 22. februar 2010

Klok Northug

Oddbørn Evenshaug treffer som ofte spikeren på hodet.

Det er ingenting jeg synes er mer pinlig for media enn intervjuere som skal ha kommentarer til, og/eller i praksis gni bitre nederlag og uhell inn i trynet på utøvere rett etter målgang.

Jeg glemmer aldri intervjuet med Sønderål etter et tragisk fall på isen på Lillehammer i 1994 (lettere parafrasert fra intervjueren noen minutter senere overfor den sønderknuste unggutten "Vil livet bli det samme? Du får aldri denne sjansen på hjemmebane igjen, Ådne."). 

Reporteren kan takke sin skaper for at Ådne ikke hadde temperamentet som har bidratt til at Northug er en vinner.

2 kommentarer :

Oddbjørn sa...

Takk for kommentaren, Are. Eksemplet med Sønderål er godt. Vi så akkurat det samme fra Vancouver, da en NRK-reporter intervjuet Anders Jacobsen etter at han delvis på grunn av dårlige forhold, delvis med et relativt dårlig 2. hopp mislyktes i storbakken. Han "stakk" og "stakk" sine verbale kniver inn i en ulykkelig og dypt skuffet idrettsutøver og ga seg heller ikke selv lenge etter at alle kunne se at Jacobsen kjempet en durabelig kamp for å holde tårene tilbake. Kvalmende av en representant for mediene, som forlanger å være vokter av "den gode oppførsel".

Ola sa...

Enig. Jeg har ikke fulgt med særlig, men kan vel basert på de bruddstykkene jeg har fått med meg se at han kan oppfattes som sytete og barnslig. Hovmod står for fall osb. Men det virker som om pressen her mener at han skylder dem noe, som om pressedekningen bare må være høyeste prioritet for ham.

Hvordan han skulle fremtre for folk i kraft av sine handlinger er nå en ting, jeg vil ikke si han har handlet galt overfor norsk presse.