søndag 7. februar 2010

Reklame og realiteter

10 kommentarer :

Lord Bassington-Bassington sa...

Herlig!

Anonym sa...

Hehe, jeg tror man må være veldig bitter for å synes at den karikaturtegningen der er treffende.

Anonym2 sa...

En annen mulighet er selvsagt at man er litt bitter men ikke er helt klar over det, for i det hele tatt å tro at man må være veldig bitter for å synes at...

Særlig siden den er postet under Humor (frivillig).

Anonym sa...

Hehe, den ble også postet under overskriften "Reklame og realiteter".

Martinbg sa...

Selv har jeg liten grunn til å være bitter på vegne av kristendommen, sånn i og med at jeg ikke er kristen, men jo, jeg syntes den var treffende. Poenget som illustreres i vitsetegningen er bare en av flere grunner til at sånne annonsekampanjer blir litt pussige.

Man kan bytte ut "veldig bitter" med "en smule irritert", kanskje. Men så er vel ikke en smule irritasjon noen unormal grunn til å le av en vits.

Grobian sa...

Hvis man skjønner budskapet og bakgrunnshistorien til disse kampanjene, så er det ikke lenger like pussig. Hele greia var et motsvar på religiøse bussreklamer som fortalte at man måtte tilbe gud, ellers kom man til å brenne i helvete i all evighet. Det var JesusSaid.org som startet med denne typen busskampanje. Den delen er det dog ikke så mange som har fått med seg. Ateist-kampanjen, som ble lansert som motsvar, ble tydeligvis mer kontroversiell enn den førstnevnte - og det sier jo litt. Det i seg selv burde få folk til å tenke litt, men det er jo tydeligvis ikke alle forunt.

Det tegningen og overskriften her på bloggen foreslår, er at kampanjen var hensiktsløs. Hadde den vært det hadde det jo vært pussig at de gjennomførte den, det er jeg jo enig i. Vel, den har skapt en enorm blest, stor tilslutning og aktivitet forbundet med kampanjen på nett - og den har skapt svært mye debatt (kanskje spesielt i USA, som er blant de landene som trenger det mest). Det er jo klart at de religiøse gjerne vil ha slagord og annet som har gud i seg for seg selv. FOX News er jo blant dem som særlig har påpekt dette. En ikke-eksisterende entitet (eller flere tusen, for å være mer presis) skal jo liksom ikke bry ateister? Det er særlig i lyset av slike absurde uttalelser mange vil se at kampanjen synliggjør noe som ikke har vært særlig synlig før - derav fullstendig fravær av refleksjon blant journalister og karikaturtegnere som dette. Og her kommer man jo også til mye av pointet. Etterspillene av kampanjen viser jo i seg selv hvilke fastgrodde tanker vi har i samfunnet.

Så mye av greia har vært at de religiøse har kommentert at ateister har kapret deres gud for å rope ut sin sak, og i karikaturen blir det slått tilbake ved at gud = kristendom. Ta den, dumme agnostikere og ateister..!

Treffende vil jeg ikke akkurat kalle den, men den er sikkert morsom om man tillater seg å være veldig romslig - og romslig skal man jo selvsagt være når det kommer til humor. Men jeg nekter å tro at den som har laget denne karikaturtegningen ikke har satt seg nok inn i greia til å komme til en slik konklusjon gjennom andre motivasjonsfaktorer enn bitterhet/fornærmelse, og derfor tror jeg at det er mye av greia. Overskriften i innlegget viser jo også det samme.

Bjørn Are sa...

Vel, jeg er verken bitter eller ukjent med bakgrunnen for kampanjen, men synes likevel tegningen er rasende festlig.

Det ligger en liten utfordring på lur for sekularister, ateister, brighte, brave, bitre og andre som forsøker å markedsføre alternativer til religion, i nettopp å unngå i stedet å skape større blest for Gud/gudstro/kristendom/religion (stryk det som ikke passer).

Mener nå jeg. Med min romslige humor. Særlig når den går i min retning.

svein sa...

Det er da mye bedre at noen mennesker fortsatt er i mot religion, enn at den (og de), skulle bli så likegyldige at det ikke spiller noen rolle.

Martinbg sa...

Ah, det er tydeligvis enkelte av oss det ikke er forunt å tenke. Det må være derfor jeg aldri kom på den tanken at det viktigste i en livssynsdebatt hverken er hva man tror på eller hvordan man handler på bakgrunn av det (i begge de spørsmålene skal jeg finne ting å være uenig med bloggeieren i) - det viktigste er at det er det kristne laget mot det ateistiske laget, og man må ha klart for seg hvem som begynte og hvem som er verst. Jeg skal prøve å være oppmerksom på dette i fremtiden, men det er ikke så lett, jeg har jo litt tungt for det.

Men hvis jeg skal filtrere ut personbiten av argumentet, får jeg innrømme at bakgrunnen for busskampanjen var ny informasjon for meg. Det er fint å forstå litt bedre hva folka dreiv med. På den annen side kan det være en fin huskeregel at et budskap som er avhengig av sin kontekst for å bli forstått riktig, står i stor fare for å bli forstått utenfor kontekst. Som i all annen kommunikasjon er både mottageren og avsenderen medskyldige i dette.

Jeg har ikke mye greie på hva man kan og ikke kan lese ut av at den ene kampanjen fikk mer oppmerksomhet enn den andre. Det er jo et spørsmål om hvordan en enkeltstående observasjon kan forstås i en større sammenheng, og sånt er det gjerne lett å overtolke. Selv vil jeg nok ikke bruke mye krefter på å sette meg nærmere inn i saken, for jeg er ikke så opptatt av det. Det kan godt hende det er både interessant og på sett og vis viktig. Men ut fra mitt eget livssyn og verdigrunnlag finnes det oppgaver som er mer presserende enn å slå et slag mot religionen.

Anonym sa...

Jo, jeg synes den er morsom - rett og slett fordi det er en reklamekampanje, og man har fått ørene tytet full av hvordan man betaler i dyre dommer for produktplassering og at all reklame er god reklame de siste årene.

For meg kunne tegningen like gjerne handlet om hva som helst annet, poenget er bare at man betaler for en kampanje som den man lager kampanjen _mot_ er den som tjenser best på, om man følger logikken ovenfor.