mandag 2. november 2009

Andsnes på utstilling

Selv om ikke få vil oppfatte det som en begivenhet når Leif Ove Andsnes gir ut en ny innspilling, er det denne gangen ekstra stas for enkelte av oss.

For det er ikke til å komme fra at vi lenge har hatt sans for Mussorgskijs Bilder på en utstilling, eller Pictures At An Exhibition som vi og Andsnes liker å kalle den.

Andsnes røper nok noe av grunnen i Dagsavisen.
Noen sier at Emerson Lake & Palmers versjon ble deres inngang til den klassiske musikken. Jeg synes at denne også er veldig tøff, selv om den er langt fra originalen. Den beviser at musikken holder seg gjennom det meste. Vi hører fortsatt Mussorgskij gjennom den anarkistiske tolkningen.
Det er hyggelig å se at anmeldelsene ikke er halvgærne.

3 kommentarer :

Martinbg sa...

Men det var jo den CDen jeg kjøpte sist lørdag, jo!

Bjørn Are sa...

Og du er fornøyd?

Anbefaler uansett også den andre versjonen som jeg linket til.

Martinbg sa...

Ja, den må jeg sjekke ut. Mussorgsky er fin. Har ikke hørt CDen jeg kjøpte ennå, men gjør det vel snart.