Overskriften "Døde ikke Jesus på et kors" er det i og for seg - strengt tatt, ikke noe i veien med.
Men deretter tar det lettere helt av. Vi siterer til skrekk og advarsel.
En svensk teolog setter nå spørsmålstegn ved selve kjernen og symbolikken i den kristne tro - ble Jesus egentlig korsfestet? Antakelig ikke, sier Gunnar SamuelssonHva i all verden handler så denne tilsynelatende sjokkerende nyheten om? Jo, at Jesus ikke ble naglet til noe som har form som et tverrkors, men kanskje i stedet mer var å ligne med en (hold dere fast) stamme eller stolpe.
Altså noe som, hvis det er riktig, kan ha betydning for kirkekunsten, men null og (la oss legge til) niks for "selve kjernen" i den kristne tro.
Mannen bak denne analysen er en seriøs svensk forsker med navn Gunnar Samuelsson. Som understreker at han altså "ikke sier at Jesus ikke ble korsfestet", men at dette handler om hva han ble festet til.
Han kom til at det - ikke en gang i de fire testamentene i Bibelen - gis holdepunkter for at Jesus ble korsfestet. Etter dypdykk og analyser av tekstene har Samuelsson kommet til at ordet som testamentene bruker - kors - like godt kan bety stang, påle, staur eller tre.Men forskning på hva Jesus ble naglet til får altså VG til å bety er helt avgjørende for kristen tro, som om det skulle innebære at han ikke ble naglet til noe som helst.
Og at han muligens ikke en gang døde.
For så å koble det hele til noe som ikke akkurat er forskning (forfatterne har da heller ingen faglig bakgrunn på feltet), men en heller fantasifull bestselger. Det er i det hele tatt vanskelig å finne ord når noen kommer trekkende med Hellig blod. Hellig gral og Da Vinci-koden i samme setting som forskning.
Nå er han på ingen måte den første som kommer med slike teorier. Forfatterne Michael Baigent, Richard Leigh og Henry Lincoln hevdet i sin bok «Hellig blod. Hellig gral» (1982), at Jesus var levende da han ble tatt ned av korset av vennen og disippelen Josef av Arimatea.
Dette begrunner de blant annet med en analyse av en gresk utgave av Markus' evangelium, der Josef spør Pilatus om han kan ta ned Jesu' soma, som på gresk betyr levende kropp, mens Pilatus gir ham rett til å ta med seg en ptoma, som betyr lik.Uten en gang å nevne hvilken status disse forfatterne, boken og deres teori har i forskningskretser. Eller hvor sannsynlig det er at etterlatte ber om å få ta ned deres kjæres lik, fremfor å bruke det mer respektfulle uttrykket legeme.
Eller at Markus skal ha forsnakket seg til at Jesus overlevde, kirken ikke oppdaget dette en eneste gang tross generasjoners bruk og kopiering av evangeliene i århundrene etter - og ingen ha sett dette før i våre dager.
Dette følges friskt opp med henvisning til... romaner.
Michael Dickinsons roman «The Lost Testament of Judas Iscariot» (1994) var det ikke Jesus som døde på korset. Derimot var det Judas som arrangerte korsfestelsen, slik at en annen døde i mesterens sted.
En liknende tanke tar den norske forfatteren Gert Nygårdshaug opp i sin roman «Fortellernes marked» (2008), men der er det en konspirasjon mellom Josef av Arimitea og Pontus Pilatus som sørger for at en annen henges på korset i Jesu' sted. Han reiser så østover og forsvinner fra historien (det finnes indiske tradisjoner for at han endte livet sitt etter den falske korsfestelsen i Shrinigar).Det er ikke lett å vite når man skal stoppe å gni seg i øynene.
Eller slutte å lure på hvilken roman man befinner seg i.
11 kommentarer :
Her oppe hos fjelltrønderne har artikkelen blitt behørig diskutert i medietimen. Passet perfekt inn i temaet kildebruk.
Godt å høre!
Noen spesielt spennende kommentarer?
Hmmm, ser de hadde glemt referansen til Behold the Man av Michael Moorcock... Uhørt!
Ja, så ille er det blitt i våre dager.
Det må legges til at de fleste seriøse forskere fremdeles mener Jesus ble kosfestet på et "T"-formet "kors".
N.N.
Det må det så avgjort, viktig poeng.
Vi er nok kommet til en korsvei i forskningen.
*Gjør treets tegn*
Jeg trodde Jehovas vitner insisterte på at ordet som er brukt betyr "tre" og derfor ikke bruker korset? Og at det i så måte er ganske kjent?
Dette stemmer, så pussig at VG ikke brukte anledningen til å fremme dem, men noen som mente noe helt annet om noe annet.
Men nå er jo heller ikke JVs oppfatninger på feltet direkte... nyere forskning, så det er kanskje like greit.
Selv om det understreker hvor helt bak mål, clueless og lettere tilfeldig enkelte jurnalister fremstår.
Fantastisk at du påpeker dette. Utrolig at VG faktisk får lov til å publisere så opplagt villedende stoff :)
Legg inn en kommentar