fredag 10. september 2010

Drømmen om den perfekte oppmerksomhet

Mannen med det megetsigende navnet Terry Jones (støttet av en horde på hele 50 tilhengere) er ikke den eneste klovnen på banen, for ikke å si pytonen i hagen.

Stormen rundt den mulige Koran-brenningen synes så til de grader å rase i et vannglass at spørsmålet er hvem som har hatt regien.

Men selv om det ikke er spesielt vanskelig å konstruere en konspirasjonsteori (legg på ti kroner, oppgi tre stikkord og du får to forslag på tre minutter), handler nok dette mest om selvforsterkende effekter i et mediasamfunn.

I stedet for å beskytte idioter mot seg selv, er media rammet av et virus som gjør at desker og journalister gnir seg i hendene mens de snubler i iveren etter å helle bensin på bål som gir dem enda mer stoff å selge.
 
Se ellers Haralds utmerkede strøtanker om saken.

2 kommentarer :

Gnork sa...

Det er igrunnen interessant dette. Når skal jeg få lese dine protester til hva muslimske land gjør med de biblene, korsene, krusifiksene etc de beslaglegger? Når skal jeg få lese dine indignerte ytringer om flaggbrenning i Asia, kirkebrenning i Afrika, bibelbrenning i Arabia?

Eller er det helt greit at muslimer brenner og ødelegger og dreper over store deler av verden, spesielt kristnes eiendom, inkludert bibler og kirker, mens når en eneste liten perifer kristen går ut og gjør en brøkdel av dette, da kan han kalles idiot?

Jeg tror selvsagt ikke det er særlig vist eller lurt eller kristent å brenne Koranen, men jeg blir ikke med på fordømmelsen før den andre siden oppfører seg som siviliserte mennesker og tar tak i sine egne.

Bjørn Are sa...

Hm, ja, det var dette med stråmenn.

Muligens kan det glede deg at denne bloggen ikke er... veldig ukjent med å ta oppgjør med islam-romantikk og islamisme.

Det er vel ikke vanskeligere å finne slik enn ved å søke på islam.

Saken blir muligens ikke verre av at jeg ikke er spesielt ivrig etter å støtte bokbål, uansett hvem som bedriver dette.

Men skal jeg komme inn på alt dette hver gang det handler om Koranen eller bokbrenning, blir det noe vel krampaktig, IMHO.

Det blir imidlertid enda mer krampaktig om jeg ikke kan kritisere noen fordi "den andre siden" (hva nå det er i praksis, et ikke helt uproblematisk begrep) kan være verre.