torsdag 15. april 2010

Overgrepshåndtering i kirken

Mange har oppfattet Den katolske kirkens - og andre kirkesamfunns - håndtering av overgrepssaker som for lemfeldig, unnskyldende og tildekkende.

Uten å dermed å si noe om hvor rettferdig dette bildet egentlig er, kan det være lærerikt å se hvordan slike tilfeller ble behandlet for noen år siden.

Nærmere bestemt i den aller mørkeste middelalderen.
A cleric or monk who seduces youths or young boys or is found kissing or in any other impure situations is to be publicly flogged and lose his tonsure. When his hair has been shorn, his face is to be foully besmeared with spit and he is to be bound in iron chains. For six months he will languish in prison-like confinement and on three days of each week shall fast on barley bread in the evening. After this he will spend another six months under the custodial care of a spiritual elder, remaining in a segregated cell, giving himself to manual work and prayer, subject to vigils and prayers. He may go for walks but always under the custodial care of two spiritual brethren, and he shall never again associate with youths in private conversation nor in counseling them.
Eller kanskje går dette helt tilbake til senantikken. Utsagnet er muligens opprinnelig hentet fra Sankt Basileus rundt år 350. En mer vanlig henvisning er til reglene for benediktinerklosteret i Compludo på 1000-tallet.

Det er høyst uklart hvorfor en såpass umisforståelig - og ikke minst praktisk - regel ikke lenger følges.

Men hadde man fortsatt, ville den nok lagt noen smuler andre premisser for kveldens NRK-debatt i Litteraturhuset om overgrep mot barn, på NRK1 fra klokken 21.30.

7 kommentarer :

Neivi sa...

Det er nettopp dette jeg sier, jeg savner en tordnende pave som virkelig rydder opp med en no-nonsense attitude!

Noen av detaljene kan vel finpusses litt i kantene, men selve opplegget er jo meeeeeget bra.

Etter de seks månedene kan de jo gjerne fortsette i kirken, men jeg ser vel helst at de aldri igjen jobber med unge. En så enkel regel løser mye snirkelsnokel.

Kan du gi en boktittel du fant sitatet i?

Anonym sa...

Stakkars kirke. Stakkars pave.
I disse stunder går tankene mine til kirken og til paven. Tenk så mye lidelse den stakkars kirken har vært utsatt for! For ikke å snakke om paven! Så mye urettferdighet, så mange plager.
I nesten to tusen år har vi hedninger plaget disse høyverdige menneskene med bagatellene våre. I nesten to tusen år har vi pint dem med bakvaskelseskampanjer, sjikane, kritikk og hensynsløs nedsabling av ærverdige prester og prelater.

Når skal vi ta til vettet!?

Jeg kneler i ydmykhet for paven.

Det er bra du har perspektivet i orden, Davidsen.

Anonym sa...

Er det en religiøst betinget ryggmarksrefleks som får dere kristne til å skrive apologetiske blogginnlegg for paven når dere ser at den internasjonale pedofiliringen hans er i ferd med å gå opp i limingen?


"Men vi har jo holdt på i to tusen år. Vi står han av denne gangen også. Dette er bare småtterier i forhold til hva vi har gjennomlevd i fortiden."


Dette forsvaret nytter ikke lenger. Snart mister dere all kredibilitet og all støtte hos saueflokken hvis sinn og kropper dere har forgiftet med løgnene og overgrepene deres. Verden blir rasjonell. Ondskapen dere har brukt millennier på å perfeksjonere, vil råtne på rot.

Bjørn Are sa...

Neivi:

Du finner akkurat dette sitatet i mange sammenhenger, men det er i seg selv et sitat Peter Damian har med i sin lite nådige bok Liber Gomorrhianus (Gomorra-boken) om presters moral fra 1051, og hentet fra en benediktinerregel.

Bjørn Are sa...

Anonym 14:16.

Flott om du slutter å plage denne bloggen med dine feberfantasier om mitt perspektiv.

Bjørn Are sa...

Anonym 14:42

Er den frivillige synliggjøringen av din manglende rasjonalitet og research, et uttrykk for en "ikke-religiøst" betinget ryggmarksrefleks som får deg til å finne på ting jeg eller andre har sagt eller skrevet?

Hvis du har noen dokumenterte innvendinger til konkrete ting jeg har skrevet, kan det være at jeg heller ikke neste gang gjør det jeg burde ha gjort her, slettet innlegget ditt.

Kjetil Kringlebotten sa...

Ein kan jo spørje om denne anonyme er trygg nok på argumentasjonen sin til å faktisk stå fram med namn...