torsdag 13. mai 2010

Bra... Tarzan-filmer?!

Et spørsmål som har ført til mang en søvnløs natt i de tusen hjem, er om det virkelig finnes Tarzan-filmer som er gode.

Ikke minst er det blitt aktualisert av ryktene om en nysatsning på slike filmer fra neste år (litt skepsis i tretoppene her til at dette blir noe av, men i disse Avatar-tider er mangt mulig).

Svaret på spørsmålet er ja.

Vi snakker da om Greystoke, eller som den heter i sin fulleste form, Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes fra 1984 med Christopher Lambert som en ganske så troverdig figur.

Hans grasiøse bevegelser, intensistet og seighet, gjør at vi for en gangs skyld møter en Tarzan som minner mer om et jungeldyr enn en kroppsbygger.

For regissøren Hugh Hudson var dette filmen etter hans Oscar-vinner Chariots of Fire. Det er ikke umulig å argumentere for at Greystoke er en bedre film, slik Danel Griffin gjør her.

Hudson klarer å sette oss i den rette stemningen for livet både i jungelen og på en britisk, nærmere bestemt skotsk, herregård.

Spenningen mellom Tarzan som eh... Tarzan og som Lord Greystoke er til å ta og (la oss legge til) føle på. En del av scenene i Skottland er lettere ubetalelige.

Det er alltid godt å se filmer av en regissør med blikk for kunst og komikk.

Selv om det forsatt er et stykke igjen til mytologien i Edgar Rice Burroughs' opprinnelige fortellinger (for enkelte av oss er det dette som fascinerer med bøkene og tegneseriene), lykkes Hudson med en filmatisk form som til og med noe så sært og surt som Tarzan-fans kan leve med.

Greystoke er en sjelden blomst i Tarzan-floraen, men det finnes en håndfull andre filmer som er verdt å se for de som er sånn noenlunde filminteresserte, selv uten å ha tatovert Tarzan på bicepsene.

Vi kan nevne i fleng to.

Tarzan and his Mate fra 1934 er den andre med Johnny Weissmuller og Maureen O'Sullivan i hovedrollene. På underlig vis klarer den å unngå, eller rettere sagt motvirke, mange av svakhetene som ellers (til tider plagsomt, for ikke å si pinlig mye) forstyrret Weissmuller-filmene for folk som var ute etter suspense of disbelief. Eller noe som mer enn vagt kunne minne om den intelligente lorden som Burroughs beskrev.

Hovedrolleinnehaverne er unge, sterke - og vakre, noe som vises både på klær og klatring.

Regissøren Cedric Gibbons, og enda mer Jack Conway, klarer å gi jungelscenene snev av troverdighet og våger seg på estetikk som den mye omtalte undervannsscenen med Tarzan og en naken (dette er før filmsensuren fikk nerver) Jane (spilt av en stuntsvømmer som i likhet med Weissmuller hadde OL-gull).

Plottet er ikke all verden, det er elfenben og elefanter som så ofte, men stemningen er upåklagelig.

Tarzan's Greatest Adventure fra 1959 er den beste av de klassiske Tarzan-filmene. Vi snakker om en film som kan ha inspirert Sergio Leone til å begynne med spaghetti-western, i det minste står den i samme tradisjon.

Dette er den femte av i alt seks filmer med Gordon Scott i rollen. Hvite røvere - med blant andre Sean Connery på laget - maskerer seg som afrikanere, plyndrer og dreper på vei oppover en elv.

Tarzan følger etter i beste Apocalypse nå-stil og plukker dem ned én for én, selv om en lettere innpåsliten kvinnelig flyger til tider henger i knivhånden.

Hovedskurken Slade holder noenlunde samme infamitetsnivå som dem vi møter i For en neve Dollar.

Regissøren John Guillermin stod senere bak katastrofilmen The Towering Inferno (1974) og katastrofen King Kong (1976), for ikke å si den noe mer estetisk... interessante Sheena (1984). 

I Tarzan's Greatest Adventure lykkes han imidlertid med en rimelig rå og realistisk film, i en tett tone som ga gjenklang i flere av 60-tallets mer minneverdige prosjekter.

Jakter du etter filmer som er over snittet,  finnes det med andre ord atskillig dårligere å kaste kniven etter.

7 kommentarer :

svein sa...

For meg er det bare Weissmuller. Jeg og storebror så alle Tarzanflimene som kom på bygdekinoen i begynnelsen av 60-årene.
Ingen inntrykk siden er sterke nok til å endre på det.

Bjørn Are sa...

Hm, ja nostalgi er vanskelig å komme utenom.

Selv så jeg vel mange av de mest vesentlige 30, 40, 50 og 60-tallsfilmene på Symra kino tidlig på 70-tallet, og har dermed muligens en litt bredere smak.

Problemet for en pasjonert Burroughs-leser som meg er at Weismuller ikke er Tarzan, men en litt handlekraftig godgutt fra jungelen.

Men jeg har jo i det siste kost meg med opptil flere av filmene i samlingene her og her .

Men det kan også være grunn til å holde seg unna en del av disse, for ikke å ødelegge gode minner fra 60-tallet.

Tazan Escapes er, for å si det forsiktig, fryktelig.

svein sa...

Ja da, jeg vet at mitt forhold til Tarzan er noe a la "don't confuse me with facts". Og jeg har verken lyst eller tid til å endre på det ;)

Kjetil sa...

"Greystoke" vekker alltid liv i en annen diskusjon: Hva gikk egentlig galt med karrieren til C. Lambert?

Bjørn Are sa...

Han tilpasset seg vel aldri livet utenfor jungelen.

Kjetil sa...

He, he! Kanskje ikke. Eller så forvekslet han minneverdige roller med fiktiv udødelighet (Highlander-serien). Men tenk om David Lean hadde levd bare litt lenger - og fått realisert ett mesterverk til; "Nostromo" (med Lambert i hovedrollen). Kanskje det hadde hjulpet?

Bjørn Are sa...

Tror det hadde gjort saken atsillig bedre, ja. Interessant hvor avhengig selv gode skuespillere er av gode regissører, for ikke å si manus.

Han burde nok hatt en bedre rådgiver når det gjaldt hvilke filmer han skulle sagt nei til. Da ville han hatt anledning til å være med på noen atskillig bedre, selv om jeg i farten er usikker på hvilke som hadde vært mest ideelle.