I god Zeitgeist-ånd finner vi dermed følgende video og oppfordring på YouTube.
Please share this video with your Christian friends/family. As requested, I have taken a more objective look at the symbolism surrounding the Christian holy days of Christmas and Easter. In addition, I more closely examine the origins of Santa Claus as well as the Easter festival. Thanks to everyone that watched the original. I hope this re-edited version will be more acceptable to share with your Christian friends/family. Please remember to rate. Merry Christmas! =)Ja, riktig god Kristmesse!
Hm Skal vi se...
- Jesu fødsel stjålet fra hedenske guder som Mithra født 25.12. - Check
- Kristen påskefeiring kommer av en hedensk høytid - Check
- Kirken har stjålet ... påskeharen - Check
- Saturnalia en ærverdig gammel feiring 25.12. fordi romerne fryktet at solen skulle dø - Check
- Juletreet en hedensk leftover... - Check
Siden vi ser mange slike påstander også i årets populærhistoriske magasiner - og de vil dukke opp i dagene fremover i aviser, TV og podcast - en aldri så liten sammenfatning av relevante deler av en gammel Skepsis-artikkel (og vi kommer nok tilbake med enda mer i løpet av uka).
(Interesserte vil også kunne finne atskillig her.)
Når noen hevder at at Jesus og julefeiringen skal være stjålet fra paganisme og mysteriereligioner bør det være et tankekors å se hvor vanskelig det er å finne guder som skal være født på en så opplagt symbolsk dato som 25. desember.
Muligens er det eneste unntaket den romerske Sol Invictus – Den uovervinnelige solen. Tilhengere av at Jesus kun er en solmyte, nevner imidlertid ikke så ofte at feiringen av Sol Invictus ikke ble lagt til 25. desember før et par hundre år etter Jesus, under keiser Elagabalus (203-222).
Det nevnes også sjelden at det ikke var direkte populært å erstatte Romas tradisjonsrike gud Jupiter med en ny. Elagabalus måtte rett og slett tvinge ledende romere til å delta i feiringene – og selv gå i spissen.
Han gjorde seg i det hele tatt såpass umulig i Roma at han ble myrdet etter få års styre, som 18-åring.
Festen fikk likevel såpass feste, at keiser Aurelian (215-275) innførte den i hele riket et par generasjoner senere.
Det er likevel ikke helt oppløftende for tesen om en gammel og almen feiring av mysterieguder 25. desember, at et så symbolsk tidspunkt for feiring ikke kan spores lenger tilbake i Romerriket. Muligens henger det sammen med at vintersolverv er mindre viktig i middelhavsområdet enn lenger nord.
Kanskje er grunnen til at vi her til lands så lett tror at julen egentlig er en hedensk høytid nettopp at vi i Norden ser en så sterk juletradisjon lenge før vi selv ble kristnet. Men det er altså vanskelig å spore noe tilsvarende til den delen av verden der den kristne julefeiringen oppstod.
Forestillingen om at kristne tok over datoen fra en hedensk høytid i Roma synes å stamme fra Jablonski og Hardouin på slutten av 1700-tallet. Ser man nærmere på antikke kilder, finner vi imidlertid feiring av Jesu fødselsdag før noen romersk høytid på denne datoen.
Telesphorus som var biskop av Roma rundt år 130, erklærte at man skulle ha gudstjenester å feire Jesus, men det er uklart i hvor tidlig dette ble fast tradisjon.
Rundt år 200 hevdet Tertullian at den dagen som Jesus ble korsfestet var den 14. Nisan og dette passet med 25. mars i den romerske kalender. Ut fra datidens tradisjon skulle profeter dø samme dato som de ble unnfanget. Dermed var det bare å legge til 9 måneder for å finne fødselsdatoen.
Siden vintersolverv falt på ulike datoer i romersk kalender, var dette en bevegelig helligdag, inntil keiser Aurelian i 274 landet på 25. desember for å feire Sol Invictus. Dette ble en del av Saturnaliafesten som opprinnelig var blitt feiret 17. desember og senere utvidet til én uke, men først nå frem til 25 desember.
Å si at kirken stjal datoen 25. desember fra en hedensk høytid er i beste fall en velment misforståelse. Det betyr ikke at kirken dermed ikke lot seg inspirere av deler av en eksisterende feiring.
Men i stede for å snakke om at man ranet en høytid, som det hevdes i YouTube-videoen over, er det mer presist å si at man kristnet den.
Fordi man allerede hadde en eldre tradisjon som knyttet Jesu fødsel til denne dagen.
4 kommentarer :
Har du lest Hislops "The Two Babylons"?
Nei, men den er jo en ... klassiker;-)
Har dermed lest atskillige imøtegåelser.
Jeg trodde vel dette med at julen er en hedensk høytid var noe hovedsaklig ateister ropte ut om for å forsvare sin egen julefering. Men fra (den stadig mer skremmende) kristenblogg.no ser jeg at også kristne argumenterer for det samme. Tydeligvis for å kunne feire jul uten å bekymre seg for om man gjør det på en kristen måte eller ikke.
http://www.kristenblogg.no/?p=6538
Her kan man også linkes inn til siden til denne pastorB med nettverk. Her presenteres Jesu fødselsdag til 11. september år -3 mellom kl 1818 og 1939 Jerusalemstid. Så da lurer jeg på hva Davidsen har å si om denne fine dato og tidsangivelsen? Er dette mulig å regne ut så nøyaktig?
(sånn utenom at Matteus forteller at vismennene kom til Herodes ETTER Jesu fødsel og spurte etter hvor Kongen var født (og dermed ikke trampet inn i stallen i det øyeblikket Jesus stakk huet ut i verden)...
http://www.agapesenteret.org/side2.html
Josef:
Mens du skynder deg i retning Betlehem kan jeg forsikre deg om at det ikke er mulig å fastslå datoen med så stor nøyaktighet, enten vi snakker år eller dato.
Ellers er finner vi påstander om at julen er en hedensk høytid også hos grupper som Jehovas Vitner, noe som er en av grunnene til at jeg ikke oppfatter dem som kristne.
Ellers stememr selvsagt det du sier om kronologien med vismenn og slik, noe jeg skrev ganske behørig om i "Da kvinnen fikk sjel". Men det betyr mindre for julens feiring enn for salget av juledekorasjoner.
Legg inn en kommentar