Konspirasjonene styrer
Konspirasjonsteorier er viktige for å forstå tenkesett og
motivasjoner i mange konflikter, ikke minst i Midt-Østen. De bestemmer
fiendebilder og fobier, hat og helter. De gir en følelse av mening og
sammenheng, og å være på den gode siden. Det snakkes ofte om at konfliktene påvirkes
av religion, men mindre om at konspirasjonsteorier kan fungere som religion.
Anne Birgitta Nilsens skrev nylig i Aftenposten om Hatprat som motiverer til ekstremisme. Hun
er bekymret over at hatpraten knyttet til den angivelige Islamske Stat skaper
og forsterker fiendtlighet og tilbaketrekning fra det vestlige samfunn. I
stedet for fornuftsresonnementer, bestemmer følelsene. Det stimuleres ikke til
utdannelse, analyse og refleksjon. I en dysfunksjonell appell til rettferdighet
og respekt søker man handling og hevn. I stedet for å se de mange positive
sidene ved vestlige samfunn, rettes tunnelsynet mot noen negative sider.
Sentralt i dette er konspirasjonsteorien om at Vesten vil
utrydde muslimene og knekke islam. Man spiller på myten om korstogene som et historisk
traume for muslimer og trekker forbindelseslinjer til kolonitiden og invasjonen
av Irak og Afghanistan. Mens det i realiteten burde vært vesten som var
traumatisert etter muslimske herskeres omfattende
erobringskriger i tusen år fra 600-tallet.
Korstogene var langt på vei en
effekt av ustabiliteten og frykten tyrkiske erobringer i Midt-Østen skapte på
1000-tallet. Det var imidlertid muslimene som gikk seirende ut av dem. Ottomanerne
understreket islams overlegenhet ved å innta Konstantinopel. Det var først
på attenhundretallet da muslimske ledere for alvor begynte å føle seg underlegne
og traumatiserte at korstogene fikk plass i retorikken, i dragsuget fra
vestlige forfatteres romantisering av islamsk middelalder og svartmaling av den
kristne.
Når også vestlige politikere og skribenter ser korstogene
som uttrykk for imperialisme, er det ikke underlig om muslimer kan bruke
vinklingen for å fremstå som ofre som fortjener respekt og gehør. Men tolkningsfilteret
er altså basert på moderne feiltolkninger av kolonialiseringen og senere kriger
mot Irak og Afghanistan som "korstog". Det er blitt en meningsgivende
fortelling som samler misfornøyde og aggressive individer mot Vesten som en
felles fiende. Siden vesten gikk til krig mot islam, må islam gå til krig mot
vesten og vestlige verdier. Ekstreme muslimer fremmer en fortolkning av jihad
som ikke bare en indre kamp mot onde tilbøyeligheter, men som hellig krig.
Muligens står bare ėn konspirasjonsteori sterkere: At jødene
står bak. Det er ikke tilfeldig at Hamas-charteret legger så mye vekt på Sions
Vises Protokoller som for over hundre år siden etablerte grunntrekkene vi
ser også i dagens Israels-debatt, fra "jødenes mediemakt" til at de
styrer via hemmelige samfunn som Frimurerne. Disse har som mål å tilintetgjøre
islam. De undergraver samvittighet og samfunn og vil ta over
verdensherredømmet.
For deltakere som tror på jødenes spill bak
kulissene, var demonstrasjonen mot IS i forrige uke ikke så mye en
demonstrasjon mot ekstremistisk islam, som mot «sionistene» som angivelig sponser
deres grusomheter i Irak og Syria.
Skal vi motvirke hatpraten, må vi kjenne den igjen. Det er
ingen grunn til å nøre opp under hatet med tvilsom eller usikker
historiefremstilling, enten det er om korstog, jødisk eller Israelsk historie.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar