mandag 8. november 2010

Den Store Rådgiveren

At det ikke alltid er like enkelt å være rådgiver på områder utenfor egen spesialkompetanse, fremgår av spørrespalten til Nettverk for miljølære, på Miljolare.no.

Vindkraften i middelalderen
Hei! Jeg lurer på hvordan vindkraften ble utnyttet i middelalderen. Og om den ble brukt før den tid også?

Hanne (26.11.2006 15:02)


Hei Hanne!

Middelalderen startet for ca. 1.500 år fra nå. Det er derfor vanskelig å tenke seg utnyttelse av vindkraft på den tiden. Vindmøller til produksjon av elektrisk kraft hadde man i alle fall ikke.

Jeg er ikke ekspert på middelalderen men jeg vil tro at på enkelte farkoster til havs ble benyttet noen former for seil som fanget opp vinden og at man dermed seilet på et vis.
MVH Viktor Johansen
Svartjenesten enova (28.11.2006 11:47)
(*Gni seg i øynene*) (*Rive seg i håret*) (*Stange hodet i veggen*)

Hadde rådgiveren brukt 2 minutter på å lese wikipedia (historikken der kan spores tilbake til flere år før 2006), eller googlet på windmill og medieval, ville han uten problemer fått oppslag som min Telektronikk-artikkel fra 2004.

Men er temaet middelalderen kommer selv ikke offentlige eksperter som skal svare på konkrete spørsmål på å gjøre noe slik. Å se etter innhold i et 1000 års sort hull er opplagt bortkastet tid.

Selv om det stemmer at man i middelalderen faktisk var avanserte nok til å seile på et vis.

17 kommentarer :

svein sa...

"Ca 1500 år fra nå" er i min grammatikk framtid.
Ellers har hun jo rett i det med elektrisiteten, antagelig rent tilfeldig :)

svein sa...

Han, var det visst! ;/)

Bjørn Are sa...

Når han treffer så presist på dette med elektrisitet skuffer det litt at mangelen på Full HD-TV ikke tas med i samme slengen.

Arnfinn Pettersen sa...

De hadde visst ikke datamaskiner er en gang ...

svein sa...

Nei, datamaskiner utstedte vel Pave iNocens en iBulle mot...?

Anonym sa...

Mener å huske at en herre ved navn Odyssevs tilbrakte noen år med å seile rundt i Middelhavet. Forferdelig at denne kunsten gikk tapt ved ødeleggelsen av biblioteket i Alexandria ;)

Bjørn Are sa...

Uten bøker var det på den annen side heldigvis ikke så stort behov for elektrisk lys.

Steinar Sneås Skauge sa...

Han hadde no lært seg noko, for ser ein på svaret han gav dagen før, ser ein at han ikkje trudde dei hadde vindkraft på 1600-talet. (Ikkje vasskraft heller, for den saks skuld...)

Energibruk 1600
Hvordan lagte de energi på 1600 tallet..?
Kristine (24.11.2006 09:23)


Hei Kristine!
Når vi går så langt tilbake i historien så er det de som er flink i historie vi må støtte oss til.
På 1600-tallet var samfunnet annerledes enn i dag og vi hadde ikke det energibehovet som vi har nå.
Den viktigste energikilden på den tiden var nok den varme og den stråling som solen ga. I tillegg til dette var det nok brenning av ved og hos enkelte som hadde tilgang til kull som var detviktigste. Kanskje hadde man også tatt i bruk dyrespekk, men det er jeg faktisk ikke sikker på.
Jeg foreslår at du også tar en prat med læreren din om dette. Dette er spennende oppgave å finne mer ut av.
MVH Viktor Johansen
Svartjenesten enova (27.11.2006 14:20) #

Lars sa...

Av og til lurer eg på om ikkje eit historiekurs burde vera obligatorisk del av ingeniørutdanninga. Eg hugsar ein gong me (ingeniørar alle i hop) kom inn på gotiske katedralar under samtalen på lunsjromet. Ein kollega hevda då at desse var bygde av slavar. Eg stussa over dette, og fekk attende replikken: "Ja, var ikke dette på 16-1700-tallet da?"

John Færseth sa...

Litt skremmende at en ingeniør ikke klarer å se energi som mer enn et annet ord for elektrisitet/strøm. Hadde vært interessant å spurt ham hva han tror ordet "hestekrefter" kommer av...

Bjørn Are sa...

Kraften en maskin trenger for å kunne trekke en hest en kilometer?

Hilsen ingeniør.

Martinbg sa...

Men er dette en spesifikk middelalderfordom? For meg høres det ut som om stort sett hele historien skulle skulle ha befunnet seg i dette intellektuelle mørket. Vel, frem til vi fikk elektrisk lys.

Martin G sa...

Ole til far:
Jeg trenger hjelp til leksene. Kan du si noen ting som ikke var funnet opp da du var liten?
Far: Tja... du har jo hjulet... (humrer)
Ole (skriver): ok, hjulet. Hva mer?

Geir sa...

Jeg skrev til miljølære-folkene om dette og de har fjernet de tøvete svarene (og spørsmålene også).
Det betyr at vi kan renske opp i tøvet!

Bjørn Are sa...

Godt å høre!

Jeg gjorde så mye av slik for noen år siden at jeg gikk litt lei (selv om 80 % rettet opp), flott at flere stiller opp.

Martin G sa...

Via teletronikkartikkelen fant jeg et utdrag av Roger Bacons Opus Major hvor han i del fire skriver om den runde jorda. I 1294 eller noe. Han beskriver den samtidig som sentrum i universet (det kan man vel fortsatt diskutere...), men den er i alle fall rund.
Men jeg har foreløpig ikke kommet til sekvensen der han beskriver framtida. Vet du hvor det står hen?

Bjørn Are sa...

Den står i "On the Marvellous Power of Art and Nature" fra 1267 eller noe sånn.

At Bacon hevder at jorden er rund er som det skal være. Det hadde alle lærde (med rundt fem unntak) ment i nesten to tusen år på hans tid.