Som varslet i går, legger jeg ut noenlunde ubearbeidet notatene jeg forberedte om religionskritikk til opptaket av NRK Verdibørsen som sendes i morgen (torsdag 12.4.), men som sporet av mer enn noen smuler.
Kortfattet er poenget at religions- og livssynskritikk er mulig - siden livssynspåstander kan diskuteres rasjonelt - og viktig - siden vi finner dette i mange slags farger og fasonger, med ulike postulater og premisser, praksis og ressurser.
Men idealet er altså at kritikken må være mest mulig informert og minst mulig karikert.
Sagt på en annen måte er det ikke sikkert at den mest rettferdige beskrivelsen av Arbeiderpartiet finnes hos det jevne medlem av Frp.
1: Hvor bommer (de moderne) religionskritikerne?/leser de Bibelen for bokstavelig?
2: Om bruken av bibelsitater
3: Hvordan skulle en god religionskritikk ha vært?
4: Ateistenes angrep på religion som hundrevis år med ondskap og uforstand – Hvor rettferdig er det?
Denne gangen handlet det om på fire spørsmål. Siden mine notater var tydelig og prydelig satt opp med punkter og poenger, gjengis svarene upolert.
1: Hvor bommer (de moderne) religionskritikerne?/leser de Bibelen for bokstavelig?
- Mange bommer på så mange områder at kritisk tenkning inkludert kunnskapsbasert kritikk av religionskritikk burde bli et eget kurs på universiteter og høyskoler, gjerne i grunnskolen også.
- Alltid pussig å fremme påstander uten å sjekke med forskning og fagmiljøer - og ikke alltid synes å ane at det finnes noe slik på det de uttaler seg om. Selv om man mener religion er synsing, er det ikke nok å synse tilbake.
- For mange tror alt man trenger er populærvitenskapelige oppsummeringer eller henger seg på noen av stjernene blant utenlandske nyateister - som heller ikke bygger på forskning utenfor egne fagfelt, enten denne er biologi eller IT.
- Mange skjærer alle religioner over én kam.
- Det blir en selvoppfyllende profeti hvis man går for hardt og høyt ut fra hoppkanten i troen på at religiøse er så lite i stand til refleksjon og selvkritikk at det kreves ropert og spark under beltestedet.
- Nesten alle bommer ved å gjengi gamle myter om tro og vitenskap.
- Mange tror dermed fortsatt at Kirken i middelalderen
- fryktet kunnskap
- hevdet at jorden var flat
- forbød disseksjoner og medisinsk forskning
- ødela antikkens kunnskapsarv
- ved å brenne det store biblioteket i Alexandria
- forfulgte intenst naturvitere som Bruno
- drepte Hypatia fordi hun var kvinne og filosof
- Noe er litt unnskyldt siden tøvet også er i grunnskolens lærebøker.
- Mytene og misforståelsene i lærebøkene bør forøvrig være et tema for Verdibørsen.
- Mange tror også at Bibelen ble brukt nærmest som lærebok i naturvitenskap.
- De færreste religionskritikere jeg har møtt ser forskjell på Gud og guder, gudstro avvises som om den alltid skulle handle om tilfeldige naturguder.
- Så lite kjent med seriøse gudsargumenter at man ikke kan gjengi noen (verken på sparket, i facebookkommentarer eller leserinnlegg), og i beste fall fordreier dem, antagelig fordi man tror Gud er en gud.
- Oppfatter teologi som et meningsløst fag (når teologi er mange fag og svært viktig for mange sammenhenger).
- Forstår ikke forskjellen på GT og NT.
2: Om bruken av bibelsitater
- Man forstår ikke at ingen leser Bibelen "bokstavelig" (det er en stråmann), all tekst må tolkes, enten den er i Bibelen eller på en blogg.
- Man forstår ikke at kristne brøt med staten Israels nasjonale og rituelle lover for 2000 år siden, og at heller ikke jøder har fulgt dem et par tusen år.
- Svært selektivt hva man løfter frem og ofte pussig hvordan avsnittene tolkes.
- Som at Jesus skulle ha gått inn for kamp og krig siden han ikke var kommet for å bringe fred, men sverd.
- Som at kristne må følge Det gamle testamentet siden Jesus slår fast «Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle». Altså bare å vedgå at kristne i 2000 år ikke har forstått Bibelen.
- Ja, det finnes rare og rystende vers i Bibelen, men sjelden å møte prinsipiell tenkning i religionskritikken om hvordan vurdere disse historisk, eller etisk
- Fortoner noen av versene seg annerledes om man tenker konsekvensetikk?
- Ser man dem i lys av sosialantropologi og knapphetssamfunn?
- Av behovet for polemikk mot omverdenen, av å sette skrekk røvere og i erobrere?
- Kritiseres de ut fra konsekvensetikk?
- Pliktetikk?
- Normetikk?
- I lys av Det nye testamentet?
- Hva slags etiske prinsipper brukes i kritikken?
- Hvordan er prinsippene begrunnet?
- Henger de sammen med kritikerens egen forståelse av virkeligheten?
- Er det mer bærekraft enn at "vi lever tross alt i 2018"?
3: Hvordan skulle en god religionskritikk ha vært?
- Idealet bør være at den er informert og faktabasert, ikke fordreiende og ladet.
- Mindre valgdebatt eller annen emosjonell eller ideologisk begrunnet svartmaling av meningsmotstandere.
- Ikke preget av voldsomme fiendebilder, karikaturer og fremstilling av egne standpunkter som nøytrale selvfølgeligheter.
- Følge Bibelen som i så stor grad er religionskritikk av gudetro, falske profeter og religiøse ledere, makthavere og rike.
- Vedgå egne premisser – ingen kritikk kommer fra vakuum
- Kritikk stammer alltid fra et ståsted, uten at den dermed trenger være relativ.
- Tyngden avhenger av aksepten av ståstedet (fungerer ulikt i ulike perioder, enten den stammer fra Marx eller Freud, sekulærhumanisme eller empirisme, rasjonalisme eller scientisme, buddhisme eller nazisme, veganere eller kannibaler).
- Være villig til å lytte fremfor latterliggjøre.
4: Ateistenes angrep på religion som hundrevis år med ondskap og uforstand – Hvor rettferdig er det?
- Forholder seg ikke til normal vitenskap og historieforskning, som nevnt i svaret på første spørsmål.
- Man bommer nesten like mye om man generaliserer all religion, eller samme religion til alle tider.
- Selvsagt har religiøse, for ikke å si kristne, opptrådt idiotisk, begått overgrep og grusomheter. Men så har det da sannelig vært svært mye av det motsatte.
- Skal man uttale seg om historien, hjelper det å være kjent med linjene som gjør at også sekulære norske filosofer forstår hvor mye sekularisme og moralsk likeverd er produkter av kristen tro.
- Som Edward Grant sier det i God and Reason in the Middle Ages lar Opplysningstiden "seg knapt forestille uten den sentrale rolle som fornuften spilte i senmiddelalderen".
- Man trenger ikke bare se på historien mellom Norge og Sverige for å forstå at det ikke er nødvendig med religiøse unnskyldninger for å føre krig.
- Encyclopedia of Wars gjennomgår 1763 kriger og viser at 93% ikke kan tilskrives religion.
- Death by government konkluderer med at de syv krigene med flest døde ikke er religiøst begrunnet.
Siden Verdibørsen bare skulle vare en halvtime, var det altså ikke behov for flere punkter.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar