Selv om tradisjonene endres, tyder mye på at julen er kommet for å bli.
Da jeg vokste opp, var ett av høydepunktene den årlige juleplatten, enten man kjøpte den selv, fikk den i gave under treet eller med seg fra jobben.
For mange ble dette også et samleobjekt. Fortsatt kan man få noen hundre for utgavene fra 1968 og 1969 av Porsgrund Porselænfabriks serie, fra tiden før interessen steg høyere enn julestjernen og opplaget ble for stort.
Den første var ikke overraskende tett knyttet til hva folk flest forbant med julen - kirken - mer bestemt veien hjem til middag.
Siden en populær platte måtte spille hva julen handlet om for folk flest, var motivet viktig.
I Danmark startet tradisjonen i 1895 av Bing & Grøndahls Porcelænsfabrik.
Vi får glimt av spir og tårn i storbyen, blir med til snødekte landsbyer og ser inn i kirker.
Det tennes lys. Vi møter engler. Det er ingen direkte mangel på sleder og juletrær.
Eller dagsaktuelle temaer som åpningen av Lillebelt-broen og avslutningen av krigen.
Det er kort sagt mange veier til danskenes hjerter.
Selv om det har gått stadig flere år mellom motiver som peker mot Betlehem, har årets platte mor, barn, husdyr og en stjerne.
Uten det er grunn til å tro at så mange tenker nøye over parallellene.
I Norge var motivene opprinnelig enda tydeligere knyttet mot Bibelen. De første årene så tydelig at ingen var i tvil om at julen var Kristmesse.
Juleplatten i 1969 var de tre vise menn. I 1970 ser vi Josef og Maria på vei til Betlehem.
I 1971 bøyd over barnet i krybben.
Tittelen i 1972 er Vi synger julekvad, og de som synger er kledd ut som engler.
I 1973 er vi ved det klassiske motivet Bebudelsen.
I 1974 Hyrdene på marken.
I 1975 er Josef, Jesus og Maria på vei til templet, i 1976 fulgt opp med Jesus i templet.
I 1977 er vi kommet helt til Peters fiskefangst.
Muligens vakte motivene reaksjoner. I Norge stod nok fjøsnissen sterkere i stallen enn barnet.
Muligens følte man at man var gått litt tom for julemotiver fra Bibelen, når man måtte ty til fiskefangst.
Uansett ble det bråstopp.
Siden 1978 har motivene vært Moro på isen, Juletreet pyntes, Jul på landet, Hvit jul - og så videre.
Spør noen deg om når den kristne julen ikke lenger var det sentrale i feiringen i Norge, vet du altså svaret.
onsdag 20. desember 2017
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
2 kommentarer :
"Da jeg vokste opp, var ett av høydepunktene den årlige juleplatten, enten man ... fikk den i gave under treet ..." Bjørn Are, Bjørn Are! Vil du få meg til å tru at du sjølv opplevde det som eit høgdepunkt å få ein slik gjenstand under treet? Eg gjeng ut frå at "man" i dette tilfellet refererer til foreldregenerasjonen - ja, strengt tatt, den kvinnelege delen(?)
Det var faktisk et markert høydepunkt når min far kom hjem med årets platte fra jobben og hengte den opp på veggen over peisen. Noe hang muligens sammen med at det begynte året vi flyttet til enebolig, og en av de mer markerte endringene i huset fra jul jul, var at denne veggen ble mer og mer dekket av platter.
Legg inn en kommentar