Lurt av læreboken?
Vi står overfor store endringer i norsk skole. I hvert fall er det klare ønsker med nye læreplaner, verdier og prinsipper
Muligens ligger det også en kritikk av dagens skole når et mål er at det "elevene og lærlingene lærer skal være relevant".
Med ny teknologi, ny kunnskap og nye utfordringer trenger vi "barn og unge som reflekterer, er kritiske, utforskende og kreative".
Men hvordan kan vi lykkes bedre med det enn i dagens skole - for ikke å si dagens lærebøker?
Noe som presenteres som en løsning er dybdelæring.
Elever skal få anledning til å gå i dybden og på tvers av fag, se sammenhenger og reflektere, enten vi snakker om kunnskap eller om etikk.
Noe vi får håpe og tro en del lærere har drevet med lenge.
Uansett er det en utfordring når det er vanskelig å vite hva som er størst, ambisjonene eller honnørordene.
Og midt i dette arbeider forlag og forfattere med nye lærebøker. Det gir ikke mindre utfordringer.
Den mest grunnleggende er at det som sies faktisk er riktig.
Skal jeg fortsette med selvfølgeligheter, kan også nevnes at lærebøkene må vise tilstrekkelig av sammenhengen (altså denne berømte konteksten), til at elevene ikke misforstår hva som sies.
Fra kjøpsanbefaling til minekart
Opprinnelig var tanken å lage en slags kjøpsanbefaling av lærebøker. Hvilke er så misvisende på sentrale områder at det bør påtales? Hvilke har for mange feil til å anbefales?
Men siden det kommer helt nye lærebøker, er det mer interessant å peke på typiske feil og mangler. Hva sier dagens lærebøker som fremtidens bør unngå? Hvilke perspektiver forvirrer mer enn de forklarer?
Hvilke miner og misvisninger kan få elevene til å gå på grunn?
Resultatet er altså Lurt av læreboken? som kan kjøpes i en nettbutikk nær deg. Boken inneholder en rekke eksempler på alt fra rene feil til påstander som strider med normale faglige konklusjoner. Den viser hvordan ting kan misforstås hvis det tas ut av sammenhengen.
Og gir eksempler på samtidige tekster som kan si det motsatte av hva en del lærebøker hevder. Med spørsmål til refleksjon:
Hvorfor er ikke disse kildene bedre kjent? Kan de bidra til et annet bilde? Vil fremtidige lærebøker endre fremstillingene?
Vil de fortelle om feilene i tidligere bøker - som eksempler på hvor viktig det er med kritisk tenkning?
Tro, tanke og vitenskapshistorie
Målet var å se hva lærebøkene generelt sier om hvor vi kommer fra, spesielt knyttet til kirken og kristen tro, direkte eller indirekte. Har vi en arv? Hva er den?
Kan vi lære av den? Kan vi også være stolte av den - på noen områder?
Dette handler altså ikke spesielt om KRLE. Mye er knyttet til alminnelige historie, ikke minst vitenskapshistorien.
Hvilket lys kaster lærebøkene over ulike perioders tro og tanke? Over antikken og opplysningstiden, middelalderen og moderne tid?
Og hvilket mørke?
Ganske mye.
Elevene møter kort sagt mange underlige påstander.
- Kopernikus la fram en teori om at jorda var rund. Det tok 300 år før kirken godtok dette.
- Hadde noen i middelalderen vitenskapelige spørsmål, henviste kirken til … liturgien.
- Thomas Aquinas' vekt på naturretten var en viktig historisk hendelse i Human-Etisk Forbund.
- KrF ville forby undervisning i evolusjonslæren da Kjell Magne Bondevik var kirke- og undervisningsminister.
Hva gjør misvisende påstander med oss? Med kunnskap? Med holdninger?
Hvor mye sitter i bakhodet hos medelever – eller i media? Og gjør det læremidlene dårlige?
Ikke nødvendigvis.
Selv ellers gode læremidler kan inneholde feil, fra trivielle til tunge. Noen imponerer med klare tekster og gode spørsmål, treffende bilder og støtteressurser som spill og video. Lurt av læreboken? fokuserer imidlertid ikke på hvordan noe formidles, men på hva.
Dermed kan det være mer effekt av feil i gode lærebøker, enn i dårlige.
Likevel er ikke det jeg trekker frem fra gode bøker en kritikk av dem som lærebøker. Kritikken gjelder kun de (noen ganger ytterst få) feilaktige eller forvirrende påstandene man dessverre også kan finne der.
Dess bedre bøker, dess mer tro har jeg på at forfatterne vil justere i senere utgaver eller i helt nye bøker de arbeider med.
Typiske feil
Hva er typiske feil i hvordan tidsperioder og temaer omtales?
En gjennomgang av noen titalls læremidler viser ikke overraskende et skille mellom grunnskolen og videregående. Førstnevnte har en større tendens til myter og misvisninger. Læremidler for videregående er mer etterrettelige, selv om det finnes feil og man bør diskutere vinklinger - ikke minst effekten av periodeinndelinger.
Vi er alle påvirket av mange slags myter som noen kaller faktoider: Forestillinger som holdes for å være sanne, men som altså er feil.
Vikingene hadde ikke horn på hjelmene. Den kinesiske mur kan ikke sees fra verdensrommet. Bindersen er ikke en norsk oppfinnelse.
Kirken styrte ikke astronomien.
Veien er lang fra historikere til læremidler. Det kan gå generasjoner fra noe er kjent i fagmiljøene til det kommer i lærebøkene. Dermed fortsetter læremidler å gjengi feil, selv om mange har påpekt dem, lenge.
Det er et godt spørsmål hva som skal til for å endre dette. Selv har jeg siden 1990-tallet skrevet om slike feil i bøker og artikler, også på bestilling i både Vårt Land og Humanist. Andre har stått frem i media, ikke minst i lokalaviser. Foreldre og elever har kontaktet forlag med konkrete eksempler på feil.
Det kommer stort sett hyggelige svar om at man skal se på dette, et forlag ba også om forslag til et revidert kapittel.
Deretter fortsetter det meste som før.
Denne boken er ikke skrevet for å sette noen i forlegenhet. Håpet er heller at vi med denne boken kan bidra til bedre læremidler og undervisning, både før og etter at nye læremidler er klare til 2020.
Mer enn trykkfeil
Når vi skal vurdere lærebøker, er det klart at feilene kan være av flere forskjellige kategorier. Derfor har jeg sortert litt. Det er forskjell på trykkfeil og politisk uenighet - og uenighet med fagmiljøer.
Men ikke vanskelig å finne eksempler på alt, i media og populærkultur:
Kategori
|
Utfordring i lærebøker
|
Eksempler
|
Faktafeil
|
Trykkfeil – opplagte feil
|
· Den norske grunnloven ble vedtatt i 1714
· Jens Stoltenberg var statsminister for Høyre
|
Faktoider – feil som høres riktige ut
|
· Kirken hevdet at jorden var flat.
· Tungen har et smakskart. Søtt smakes på spissen, salt
og surt på sidene, bittert bakerst
|
|
Vurderings-spørsmål
|
Stereotypier/stigmatisering
|
· Skotter er gjerrige
· Jenter kan ikke lukeparkere
|
Politisk/ideologisk uenighet
|
· Lavere arbeidsgiveravgift får flere i arbeid
· Bedrifter går bedre om staten styrer
|
|
Livssynsmessig uenighet
|
· Mormonerkirken er best
· Himmelen finnes ikke
|
|
I strid med faglige vurderinger
|
· Middelalderen var mørk, uten viktig utvikling
· Opplysningstiden ble drevet frem av ateister
|
Dessverre synes det som for få forlag og forfattere drar kjensel på stereotypier og stigmatisering av historiske perioder, antagelig fordi noen perspektiver sitter for fast.
Og hvordan ting kan oppfattes, hvis man ikke er tydelig nok i formidlingen.
Det er ikke vanskelig å finne eksempler. Her er tre fra kapitlet om kristningen:
Et annet eksempel: Gjentar læremidlene til stadighet at kirken bekjempet kunnskap, skal det lite til for at elever som brenner for vitenskap utvikler et fiendtlig bilde av kristne.
Mange jeg møter har et klart bilde i bakhodet. Vi har gått fra en religiøs og følgelig fornuftsfiendtlig fortid til en opplyst, sekulær nåtid. Når Vesten på noen områder kan oppfattes som bedre enn andre kulturer, er grunnen opplysningstiden. Denne historien er på mange måter modernitetens skapelsesforteling.
Den støttes av myter og forsvares med religiøs iver.
Hva styrer fremstillingene?
Noe skyldes en hypnotiserende dynamikk. Man deler historien i perioder. «Antikken» avløses av «middelalderen» som igjen avløses av «renessansen», «opplysningstiden» og «moderne tid».
Elevene trenger knagger, typiske kjennetegn ved hver periode. Hva har endret seg? Relative forskjeller blåses opp. Nyanser og kontinuitet dempes. Trekk i mange perioder fremheves kun i én.
Resultatet gir seg selv. Formatet styrer plottet.
Middelalderen var mørk og renessansen lys. Forskjellen skyldes mindre gudstro og svakere kirke. Når kirken og troen var tilstrekkelig svekket, kunne opplysningstiden gi oss vitenskap og demokrati.
Derfor er det flott at noen lærebøker er bevisst at overskrifter påvirker. Det gir andre assosiasjoner å kalle perioden fra 500-1500 for Renessansene - i flertall, fra den karolingiske på 7-800-tallet til den italienske på 13-1400-tallet - enn for Middelalderen (ofte underforstått som "den mørke").
Teknologi endrer seg raskere enn teologi. Overskriften Boktrykkerkunsten på perioden 1450-1600 gir andre tanker enn Renessansen.
Å snakke om 1700-tallet etterlater et annet inntrykk enn Opplysningstiden.
Dette betyr langt fra at alt kritisk om kirker eller kristne er feil. Eller at middelalderen (eller altså renessansene) var lys og liberal.
Alle tider har mørke og lyse sider. Det har opplagt skjedd en dramatisk forbedring de seneste par tusen år, enten vi snakker om lover eller legemidler, politisk eller personlig frihet, mat eller menneskerettigheter.
Men historiske kilder gir heller ikke grunnlag for å si at alt dette hele veien har skjedd på tross av kristne impulser.
Kanskje er det noen ganger motsatt? Hva hadde skjedd uten kristne impulser?
Ja, Bibelen og kristen tro har i perioder vært brukt til å konservere uheldige samfunnsformer, for ikke å si legitimere brutale overgrep. Verken den katolske kirken, ortodokse eller protestantiske kirker er hevet over kritikk. Tvert imot er kritikk viktig.
Men det kan også argumenteres for at kristen tro har bidratt med viktig inspirasjon og ressurser til begrunnelse og bevaring av gode verdier - inkludert selvkritikk og vilje til å rette opp feil.
Noe også skolen og lærebokforfattere kan lære av.
Hva lærebøker kan fortelle
|
Konteksten
som ikke er med
|
Feil
konklusjoner elevene kan trekke
|
Kirken ble mektig som følge av tiende og gaver. Omtale av kirken primært som maktfaktor er en gjenganger i historiebøkene. | Det underkommuniseres at noen for første gang organiserte et vern for de fattige. I Norge gikk 25 prosent av Kirkens inntekt til fattige. | Selv om maktmisbruk selvsagt har skjedd i Kirkens navn, så hører det med til historien at Kirken på en avgjørende måte har preget vår kultur når det gjaldt omsorgen for de svake og «ulønnsomme». |
I stor grad gjengir man mindre viktige ting som forbud mot å blote hestekjøtt, samt hvilke straffer den som overtrådte lovene ville få. | Mange lærebøker er tause om forhold som en ny type rettsstat, tettere tilknytning til Europa, slutt på menneskeofringer og vikingtokter, og gradvis avvikling av slaveriet – et godt stykke på vei som følge av kristenretten. | Kristendommen hadde ingen spesiell positiv betydning på veien mot dagens samfunn. Elevene oppfatter at vi stort sett har videreført det gamle samfunnet, eller at kristen tro ødela et godt samfunn. |
Noe av det nye var oppmerksomheten på livet etter døden. Livet her og nå blir en mellomstasjon på veien. | Det nevnes ikke at kristningen ga et positivt syn på arbeid og livet her og nå til Guds ære og menneskers beste. Det nevnes sjelden en rekke annet positivt, fra skriftkultur til flerstemt musikk og noter, og lover som fremmet menneskeverd og motvirket fattigdom. |
Kristningen var trist fordi man
mistet det positive synet på livet. Kristendommen var negativ til livet her og nå. Det viktigste nye med kristendommen var negativt. |
Et annet eksempel: Gjentar læremidlene til stadighet at kirken bekjempet kunnskap, skal det lite til for at elever som brenner for vitenskap utvikler et fiendtlig bilde av kristne.
Mange jeg møter har et klart bilde i bakhodet. Vi har gått fra en religiøs og følgelig fornuftsfiendtlig fortid til en opplyst, sekulær nåtid. Når Vesten på noen områder kan oppfattes som bedre enn andre kulturer, er grunnen opplysningstiden. Denne historien er på mange måter modernitetens skapelsesforteling.
Den støttes av myter og forsvares med religiøs iver.
Hva styrer fremstillingene?
Noe skyldes en hypnotiserende dynamikk. Man deler historien i perioder. «Antikken» avløses av «middelalderen» som igjen avløses av «renessansen», «opplysningstiden» og «moderne tid».
Elevene trenger knagger, typiske kjennetegn ved hver periode. Hva har endret seg? Relative forskjeller blåses opp. Nyanser og kontinuitet dempes. Trekk i mange perioder fremheves kun i én.
Resultatet gir seg selv. Formatet styrer plottet.
Middelalderen var mørk og renessansen lys. Forskjellen skyldes mindre gudstro og svakere kirke. Når kirken og troen var tilstrekkelig svekket, kunne opplysningstiden gi oss vitenskap og demokrati.
Derfor er det flott at noen lærebøker er bevisst at overskrifter påvirker. Det gir andre assosiasjoner å kalle perioden fra 500-1500 for Renessansene - i flertall, fra den karolingiske på 7-800-tallet til den italienske på 13-1400-tallet - enn for Middelalderen (ofte underforstått som "den mørke").
Teknologi endrer seg raskere enn teologi. Overskriften Boktrykkerkunsten på perioden 1450-1600 gir andre tanker enn Renessansen.
Å snakke om 1700-tallet etterlater et annet inntrykk enn Opplysningstiden.
Dette betyr langt fra at alt kritisk om kirker eller kristne er feil. Eller at middelalderen (eller altså renessansene) var lys og liberal.
Alle tider har mørke og lyse sider. Det har opplagt skjedd en dramatisk forbedring de seneste par tusen år, enten vi snakker om lover eller legemidler, politisk eller personlig frihet, mat eller menneskerettigheter.
Men historiske kilder gir heller ikke grunnlag for å si at alt dette hele veien har skjedd på tross av kristne impulser.
Kanskje er det noen ganger motsatt? Hva hadde skjedd uten kristne impulser?
Ja, Bibelen og kristen tro har i perioder vært brukt til å konservere uheldige samfunnsformer, for ikke å si legitimere brutale overgrep. Verken den katolske kirken, ortodokse eller protestantiske kirker er hevet over kritikk. Tvert imot er kritikk viktig.
Men det kan også argumenteres for at kristen tro har bidratt med viktig inspirasjon og ressurser til begrunnelse og bevaring av gode verdier - inkludert selvkritikk og vilje til å rette opp feil.
Noe også skolen og lærebokforfattere kan lære av.
3 kommentarer :
Takk for viktig bok dette!
Jeg snakket nettopp med en muslim der datteren hadde hørt i en KRLE-time at Maria, Jesu mor var 9 år gammel da hun ble forlovet med Josef! "Det stod i Bibelen", ble det sagt av læreren. Muslimene har jo en del problem med Muhammeds andre kone; Aisha som flyttet inn til han som 6-åring (lekte med dukker står det visst i en av Hadithene) og giftet seg med han som 7-åring. Dermed må det nok "litt utjevning" til med kristendommen her.
- og ellers er det bare jeg som tenker noe om hvorfor den allmektige Gud tillot islams komme?...men det er et helt annet, meget større tema - for en annen gang
Takk for takk!
Ja, sies mye rart om dette. Men alderen for "trolovelser" kan nok ha vært ganske tidlig, spesielt hvis i den tiden dette var en sak som ble ordnet mellom familier. Ekteskap er noe annet.
Når det gjelder Guds allmektighet (eller "maksimal mektighet" som kanskje er et bedre begrep) er det svært tydelig at han er mektig nok til å gi både oss og naturen frihet. En Gud som detaljstyrte alt, ville vært en tyrann og ødelagt både vår verdi og vår verdighet. Så er spørsmålet om det er verdt prisen, og det har jeg reflektert mye over i f.eks. "Svar på tiltale".
Det som også er viktig med "lurt av læreboken? er om noe lureri med hovedlæreboken til de kristne, der bibelske tekster ble endret i avskrifter. Her har du noe mer om dette i siste innlegg på min hjemmeside: http://folk.uio.no/lmoer
Legg inn en kommentar