tag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post4504041153419102399..comments2024-01-05T09:46:18.955+01:00Comments on Dekodet: Anfall og utfallBjørn Arehttp://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-49777161670125121402011-08-07T13:53:13.994+02:002011-08-07T13:53:13.994+02:00Det er kanskje i seneste laget å kommenterer et in...Det er kanskje i seneste laget å kommenterer et innlegg fra 10. juli og er også vanskelig uten å ha litteraturen for hånden som K. O. Nakken og E. Brodtkorb viser til.<br />De tar ikke opp at i tidligere århundrer hadde man ikke mulighet til annen enn religiøs forklaring på epilepsianfall. I dag vet vi også (og det er på medisinsk grunnlag) at korte eller lengre anfall gir alle forskjellige følelser, varme, aura av alle slag, utmattethet, redsel, angst, fysisk skjelven, lyder forsterkes og er annerledes enn vanlig, hallusinasjoner, osv. En med epilepsi blir ofte uegnet som bidragsyter i samfunnet. Det gjør at selvrespekt hos mange ødelegges og som i neste tur fører til depresjon. Alt dette forklares i dag medisinsk. <br />Det blir spennende når "nevroteologi" (sammenhengen mellom hjerneaktivitet og religøs tro!) kommer med sine konklusjoner. Forfatterne sier at i populærvitenskapelig sammenheng diskuteres det om temporallappen er «vinduet mot Gud». Jeg kan ikke se annen mening med denne varianten av nevrologi enn et ønske om medisinsk forklaring på hvorfor noen mennesker er religiøse men ikke alle. Men til syvende og sist vil jeg spørre om det er nødvendig å bruke statens penger på å finne ut mest mulig om hjernens forhold til religiøs tro. Det hjelper ikke det døyt for at en med epilepsi skal bli kvitt hjerneskaden sin.kirkevertenhttps://www.blogger.com/profile/10207181617125390109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-87708347177344855042011-07-12T20:29:49.462+02:002011-07-12T20:29:49.462+02:00Finfint, god gjennomgang. Jeg leste artikkelen i T...Finfint, god gjennomgang. Jeg leste artikkelen i Tidsskriftet (som vi innvidde ganske enkelt kaller det) med en viss undring og frustrasjon. Det er høyst problematisk å stille diagnosen "temporallappsepilepsi" på gjengen med ymse "religiøse" skikkelser som listes opp i artikkelen. Og siden diagnosen er så usikker, må konklusjonene bli deretter. Forfatterne veksler mellom å uttale seg veldig forsiktig, og å påstå mer enn data gir dekning for, som du fint påviser.Morten Magelssenhttps://www.blogger.com/profile/16326862558562705342noreply@blogger.com