tag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post1452526250648313707..comments2024-01-05T09:46:18.955+01:00Comments on Dekodet: Om å ikke lure seg unna likkledetBjørn Arehttp://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-25901643951851614592010-05-15T00:55:56.340+02:002010-05-15T00:55:56.340+02:00Stamgjest:
Jeg minner om at det som man mener å s...Stamgjest:<br /><br />Jeg minner om at det som man mener å se med sine egne øyne én gang (eller fjorten) ikke dermed er <i>vitenskapelig</i> bevist. <br /><br />Det er uansett noen meter gradsforskjell mellom å tro at Gud ikke tvinger <i>meg</i> till å tro, og å hevde at det ikke i historien <i>noen ganger</i> kan ha vært <i>noen</i> som kan ha fått se mer med sine egne to øyne enn meg. <br /><br />Enten det nå er for min skyld eller deres egen skyld.Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-32756383449606836232010-05-14T23:34:11.856+02:002010-05-14T23:34:11.856+02:00Hva med de som opplevde Jesus' mirakler, hans ...Hva med de som opplevde Jesus' mirakler, hans oppstandelse, mv? Skittent gjort av Gud å tvinge seg på dem, var det ikke? Men de ble vel billedlig ofret på Guds alter for fellesskapets beste, dvs. for at vi etterkommere skulle få privilegiet av en tilstrekkelig svakt underbygd tros (trosmulighet).Stamgjestnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-31476865004882593482010-05-14T11:24:58.492+02:002010-05-14T11:24:58.492+02:00HC...
Dette blir som litt vel ofte mellom oss lit...HC...<br /><br />Dette blir som litt vel ofte mellom oss litt vel dumt, men har man Gløshaugen videregående, lærer man seg noen smuler tålmodghet. <br /><br />Selv har jeg ihvertfall ingen vansker med å forstå forskjellen mellom "rasjonelle grunner" og "ugjendrivelige bevis" (eller "vitenskapelige" om du vil, siden du ikke direkte synes å ta avstand fra en scientistisk epistemologi).Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-32943606168366779942010-05-14T11:08:36.520+02:002010-05-14T11:08:36.520+02:00Det er vanskelig å forstå hva som er målet med str...Det er vanskelig å forstå hva som er målet med strevet ditt etter å gi oss en masse «rasjonelle» grunner til å tru på Jahve, dersom det utfra din personlige teologi samtidig er uheldig å ha for gode bevis for denne semittiske guden.Hans-Christian Holmhttps://www.blogger.com/profile/01271997966100048567noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-45009779233438170932010-05-14T10:34:24.697+02:002010-05-14T10:34:24.697+02:00HC...
Jeg har ingen ugjendrivelige bevis for at d...HC...<br /><br />Jeg har ingen ugjendrivelige bevis for at du noen gang har endret mening uten ugjendrivelige bevis, men jeg har mine mistanker.<br /><br />Skulle du møte ugjendrivelige bevis på hvilket som helst område, ville jeg imidlertid løst anta at du ville opplevd deg tvunget til å tro på det. <br /><br />Men det vi snakker om her er ikke noe nøytralt og ikke-eksistensielt vitenskapelig teorem, men om et tillitsforhold til en eventuell Gud. <br /><br />Jeg har her tydeligvis en annen teologi enn deg i synet på hvordan relasjonen til Gud ville blitt om jeg fra jeg var ett sekund gammel hadde null valg/mulighet til annet enn å <i>vite</i> at Gud finnes. <br /><br />Kanskje hadde det vært egnet i noen typer verdener med noen typer menneskepsykologier, men i vår verden er jeg ytterst skeptisk til at det i snitt hadde vært for det bedre. <br /><br />Jeg tror kort sagt ikke at verdenslitteraturen da hadde hatt færre øyentjenere og opportunister.<br /><br />Men dette er altså et teologisk spørsmål om gudsbilder og menneskesyn. <br /><br />På slike områder kan det være fare for at du og jeg ikke alltid er hundre prosent enige, noe jeg er i nærheten av å ha ugjendrivelige bevis for.Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-66109873364952148812010-05-14T10:09:02.114+02:002010-05-14T10:09:02.114+02:00Ugjendrivelige bevis fører til «tvang», den var go...Ugjendrivelige bevis fører til «tvang», den var god!Hans-Christian Holmhttps://www.blogger.com/profile/01271997966100048567noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-7095110473282067872010-05-14T10:03:11.165+02:002010-05-14T10:03:11.165+02:00Anonym i natten:
Jeg pleier som en hovedregel å m...Anonym i natten:<br /><br />Jeg pleier som en hovedregel å mene det jeg skriver.<br /><br />Hvis du mener det er bedre at Gud <i>tvinger</i> deg til å tro, har vi ulike oppfatninger av godhet, for ikke å si av hva som utgjør det gode liv.<br /><br />Slik du skriver, virker det ellers som om du setter utopiske krav til bevis og erkjennelse. Merk at det er omtrent ingenting her i livet som kan bevises, selv det du (eller de fleste inkarnasjoner av Anonym her på bloggen) synes å lene deg mest mot, evidensbasert forskning, ender i sannsynligheter.<br /><br />Feilslutningen er å si at alternativene er at enten er noe 100% bevist eller så er det ingen grunn til å tro på det. <br /><br />Det er en falsk dikotomi som - hvis du faktisk måtte mene noe slik (hvilket jeg tviler på) - ikke kan lever etter på noe område utenfor matematikken, og knapt nok der, skal vi tro Gödel.Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-36610060027600651202010-05-14T09:37:45.452+02:002010-05-14T09:37:45.452+02:00"For det andre tror jeg ikke at kristen tro v..."For det andre tror jeg ikke at kristen tro vil bli vitenskapelig bevist. Rett og slett fordi jeg lever i den naive troen på en Gud som ikke tvinger meg til å tro med ugjendrivelige bevis. Tvang til tro er stadig dårers tale."<br /><br />Så det er altså ikke bare pur vondskap som gjør at et menneske ikke tror? Og så fint at din Gud gjør det litt vanskelig å tro da. Hadde troen lett kunne bevises, kunne det jo hendt at folk faktisk trodde og at det massive flertallet av mennesker IKKE kom til Helvete og skulle pines i all evighet. Og det ville jo vært tragisk. <br /><br />Spøk til alvor: Mener du virkeli det du skrev?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-44015087067968293862010-05-14T00:42:26.808+02:002010-05-14T00:42:26.808+02:00Det stemmer at noen hevder dette, men her rører vi...Det stemmer at noen hevder dette, men her rører vi ved noen generelle utfordringer når vi skal uttale oss noe om kledet. <br /><br />Vi har rett og slett divergerende syn blant fagfolk, samtidig som objektet ikke alltid egner seg for avgjørende konklusjoner.<br /><br />For det første har vi ulike syn på saken, f.eks. går rettsmedisineren Frederick Zugibe god for proporsjonene. <br /><br />For det andre kan man alltids bruke støtteforklaringer som at avtrykk på et løst omsluttet klede (som er noe annet enn et stramt lerret) ikke nødvendigvis vil gjengi alle proporsjoner rett. Man kan til og med argumentere nettopp for at de til og med vil bli lengre - og det litt inkonsekvent (ulike deler får ulike forlengelser) - når kledet strekkes ut.<br /><br />Men selv om man skulle bruke denne type argumenter, veier IMHO dateringen tyngre.Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-54111838928551979722010-05-13T23:10:50.808+02:002010-05-13T23:10:50.808+02:00Jeg synes dog å ha lest et sted at proporsjonene i...Jeg synes dog å ha lest et sted at proporsjonene ikke stemmer med et vanlig menneske, f.eks. at armer og ben er alt for lange?Anonymousnoreply@blogger.com