tag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post3414104240730883381..comments2024-01-05T09:46:18.955+01:00Comments on Dekodet: Overtroiske impulserBjørn Arehttp://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-78973056513990779982011-07-10T14:04:49.298+02:002011-07-10T14:04:49.298+02:00DFU hviler aldri.DFU hviler aldri.Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-24044307705051939742011-07-10T08:14:32.322+02:002011-07-10T08:14:32.322+02:00Felt av DFU i Alexandria-saken. Dekodets faglige u...Felt av DFU i Alexandria-saken. Dekodets faglige utvalg ;-)Peterhttps://www.blogger.com/profile/03334829490839089408noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-63813291730067436682011-06-29T00:11:18.485+02:002011-06-29T00:11:18.485+02:00Har dyr noen grad av fri vilje, mon tro?Har dyr noen grad av fri vilje, mon tro?Peternoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-22922738306067588082011-06-27T09:44:16.614+02:002011-06-27T09:44:16.614+02:00Martin:
Litt usikker på hvordan jeg skal tenke om...Martin:<br /><br />Litt usikker på hvordan jeg skal tenke om og forstå en tenker som hevder han ikke vet om han tenker og forstår, selvsagt, men jeg forstår vel ikke deg som veldig overbevisende i å late som du aldri tenker eller forstår.Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-5218234422859157282011-06-27T00:55:08.857+02:002011-06-27T00:55:08.857+02:00Jeg vet ikke om jeg mener at jeg tenker og forstår...Jeg vet ikke om jeg mener at jeg tenker og forstår, jeg. Jeg mener at jeg er i stand til å lage lydbølger, pikselmønstre osv. som er temmelig likt resultatet av tanker og forståelse. For meg er det godt nok til å være samme sak. <br /><br />Ehm, meg? Hvem er det? Jeg mener at en del av tankene her i verden kan adskilles fra de andre, og jeg kan like gjerne kalle det "meg" som å la være.<br /><br />Hvis jeg hadde <i>kunnet være</i> noe annet enn en biokjemisk robot, ville det vært noe annet. Da ville det manglet noe når jeg beskrev ting som tanker, forståelse, og meg.<br /><br />Men siden jeg ikke tror at det er slik - eller, om du vil, siden en bestemt hjerne et sted på Grünerløkka ikke har en biokjemisk struktur som er identisk med en troen på at det er slik - så skjønner jeg heller ikke helt hva det er jeg mangler.Martinbghttps://www.blogger.com/profile/16612984920863979519noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-78458583204934610772011-06-26T23:21:08.833+02:002011-06-26T23:21:08.833+02:00Greia er den at hvis du er en robot er det vanskel...Greia er den at hvis du er en robot er det vanskelig å forstå hvordan du kan "tenke" og "forstå" og ha bevisst intensjonalitet utenom det rent instrumentelle/Türing-aktige ("adferden forstås slik av en tenkende observatør"). <br /><br />Siden du mener du faktisk kan tenke og forstå noe som helst i det hele tatt er det utenkelig og uforståelig at du faktisk er en robot.Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-69642215791329374892011-06-26T22:05:15.654+02:002011-06-26T22:05:15.654+02:00Jeg er veldig interessert i sannheten, jeg, men gj...Jeg er veldig interessert i sannheten, jeg, men gjør meg ikke noen forhåpninger om vite hva den er.<br /><br />Det eneste jeg tror jeg vet om verden er hvordan den er skrudd sammen, hvordan èn ting påvirker en annen. Det er mulig jeg ville visst mer hvis jeg var noe mer enn en biokjemisk robot, men jeg er ikke sikker på om jeg trenger å vite så mye mer.<br /><br />Rasjonalitet ser jeg på som en samling grep jeg bruker for å få forestillingene om hvordan henger sammen til å henge bedre sammen med hverandre, og det tror jeg også er en helt god nok definisjon.Martinbghttps://www.blogger.com/profile/16612984920863979519noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-15459377428732271792011-06-26T00:25:04.593+02:002011-06-26T00:25:04.593+02:00Det spørs selvsagt hvor interessert man er i rasjo...Det spørs selvsagt hvor interessert man er i rasjonalitet og sannhet og slik og sånn.Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-45716331236782053732011-06-26T00:20:17.761+02:002011-06-26T00:20:17.761+02:00Tror ikke jeg får lest de bøkene før jeg er ferdig...Tror ikke jeg får lest de bøkene før jeg er ferdig med de 14 jeg holder på med for øyeblikket. Eller fulgt opp noen dyptpløyende diskusjon for den saks skyld. Men det jeg lurer på er hvorfor en biokjemisk robot trenger å vite at argumenter er gyldige, så lenge den er i stand til å oppføre seg som om de var det.Martinbghttps://www.blogger.com/profile/16612984920863979519noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-86880796203172697472011-06-24T13:33:50.523+02:002011-06-24T13:33:50.523+02:00Mitt poeng i dette blogginnlegget var egentlig ikk...Mitt poeng i dette blogginnlegget var egentlig ikke å si noe spesifikt om fri vilje, kun å nevne paradokset ikke å se noen som helst nytte av å tro på en immateriell virkelighet og samtidig holde fast på at vi har fri vilje(hvis det er det Vassnes gjør, antagelig gjør han ikke det, men bare formulerer seg litt misforståelig).<br /><br />Når det gjelder måter å forholde seg til dette, finnes det ganske mange (som alle inkluderer det poenget at "fri vilje" ikke innebærer at vi aldri er styrt eller påvirket av noe annet og at det ikke er lik "full valgfrihet" i alle situasjoner, f.eks. kan jeg ikke velge å gå til venstre hvis døren er stengt) - og til dels ulike tradisjoner (aristotelisk, platonsk, augustinsk, thomistisk, luthersk, reformert, kartiansk etc.) for hvordan og hvor vi kan snakke om former for fri vilje. <br /><br />Og dette henger faktisk sammen med mer enn det å være moralsk ansvarlig. Argumenter for at vi ikke er "biokjemiske roboter" - altså er 100 % styrt av underliggende årsaker/tilfeldigheter er også knyttet til selve muligheten for å vite om argumenter er gyldige, slik Lewis f.eks. gjør i <i>Miracles</i> og Reppert følger opp i <i>C.S. Lewis' Dangerous Idea</i>.<br /><br />Ellers finnes en hel masse stoff om dette med fri vilje, fra ulike hold og ikke bare fra gudstroende.<br /><br />En god oversikt finnes i <i>Four Views on Free Will</i> av Fischer, Kane, Pereboom og Vargas og samme Kane gjør en god jobb i <i>A Contemporary Introduction to Free Will</i>. <br /><br />Et mer thomistisk intro (men som gjengir også andre perspektiver på en rimelig rettferdig måte) finner du i Fesers <i>Philosophy of Mind - A Beginner's Guide</i>.<br /><br />Såpass mye stoff her at temaet fort blir som jeg var inne på i blogginnlegget til lange debatter med mye klargjøringer av begreper, premisser og grunner for å lene seg mot det ene aller andre filosofiske perspektivet. <br /><br />I motsetning til det historiske spørsmålet om ødeleggelsen av Biblioteket i Aleksandria.Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-51246718370905995232011-06-24T12:18:12.248+02:002011-06-24T12:18:12.248+02:00Når det gjelder fri vilje, finnes det noen teologi...Når det gjelder fri vilje, finnes det noen teologisk/filosofisk analyse av hvordan denne eventuelt skal fungere? For meg virker det som en ting enten er årsaksbestemt, eller tilfeldig. Årsaken kan like gjerne være metafysisk (immateriell sjel) som fysisk (kvant x gjorde dette). <br /><br />Eller tror man på fri vilje fordi det enten står slik i Bibelen, eller fordi man trenger det i filosofien/teologien sin (for å være moralsk anvsvarlig på den måten teologien min krever, virker det som viljen min på en eller annen må være helt fri og bare stamme fra meg selv, ergo er det sånn. Uten å skjønne hvordan eller fra hva).Andersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-6835370089250564202011-06-23T22:24:21.370+02:002011-06-23T22:24:21.370+02:00"... føltes det" skulle det selvsagt vær..."... føltes det" skulle det selvsagt være.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-777820745336433942011-06-23T22:22:27.764+02:002011-06-23T22:22:27.764+02:00Jeg hørte en gang Vassnes m samme tema. For meg fø...Jeg hørte en gang Vassnes m samme tema. For meg føltes du som han førte krig mot religioner, selv om det muligens ikke var ment slik. Om han lener seg mot Gibbon er det for så vidt forståelig.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-68951215992776692092011-06-23T13:09:59.249+02:002011-06-23T13:09:59.249+02:00Hjelper alltids å gå med passende hjelm og vest.
...Hjelper alltids å gå med passende hjelm og vest.<br /><br />Var det ellers noe mer spesielt du tenkte på?Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-31530738208954465492011-06-23T13:05:13.289+02:002011-06-23T13:05:13.289+02:00Du er ikke akkurat skuddredd, det skal du ha.Du er ikke akkurat skuddredd, det skal du ha.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-55363375142956672442011-06-22T23:38:45.767+02:002011-06-22T23:38:45.767+02:00Jeg har ellers prøvd noen ganger å legge inn en ko...Jeg har ellers prøvd noen ganger å legge inn en kommentar om dette på bloggsiden til Vassnes, men blir avvist (antagelig av tekniske årsaker) hver gang.Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.com