tag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post183877055537931295..comments2024-01-05T09:46:18.955+01:00Comments on Dekodet: Spøk eller spenning fra Dawkins?Bjørn Arehttp://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-75998621329307554722010-06-24T15:03:23.176+02:002010-06-24T15:03:23.176+02:00Ikke helt...
Hvis alle ideer utelukkende har fysi...Ikke helt...<br /><br />Hvis alle ideer utelukkende har fysiske/biokjemiske/programmerte årsaker er utfordringen hvordan vi kan <i>vite</i> hvilke som har noe for seg, og hvilke ikke. <br /><br />Har det langt sagt noe for seg å mene noe om hva som har noe for seg hvis det har noe for seg at også min viten og mine overveielser/refleksjon om hva som har noe for seg er styrt av årsaker jeg ikke er herre over?<br /><br />Er kort sagt bevistheten min <i>bevisst</i>, inkludert opplevelsen av noen grader av fri vilje eller er den en styrt illusjon?Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-64389913998306263862010-06-24T13:15:26.648+02:002010-06-24T13:15:26.648+02:00Men mange av disse paradoksene blir vel mindre par...Men mange av disse paradoksene blir vel mindre paradoksale hvis man ikke ser noen motsetning mellom at ideer har noe for seg, og at de har en årsak?<br /><br />(Ikke at ideene som nevnes nødvendigvis har noe for seg.)Martinbghttps://www.blogger.com/profile/16612984920863979519noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-47111865319047951022010-06-24T10:48:40.813+02:002010-06-24T10:48:40.813+02:00Slike paradokser er ikke helt ukjente, nei,
Man ...Slike paradokser er ikke helt ukjente, nei, <br /><br />Man finner det samme for Freud. <br /><br />Hvis våre tanker og følelser egentlig skyldes freudianske mekanismer, hva skyldes freudianismen?Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-41792791489071449892010-06-24T10:33:54.077+02:002010-06-24T10:33:54.077+02:00Litt på sidelinjen, men kjenner du til "det m...Litt på sidelinjen, men kjenner du til "det marxistiske paradokset", dvs. at dersom alt er henholdsvis basis (produksjonsforhold) og overbygning, hva er i så fall marxismen? Kan med et par små modifiseringer brukes om memeteorien du ser ut til å være så glad i.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-53615601535547159832010-06-24T08:28:07.650+02:002010-06-24T08:28:07.650+02:00Sorry, glemte at det var noen tungnemme lesere, og...Sorry, glemte at det var noen tungnemme lesere, også;-)<br /><br />Det er ikke noe radikalt med utsagnet - i og for seg - og særlig ikke for sekulære mennesker. Når jeg trekker det fram er det fordi det er noe radikalt med Dawkins og hans intelektuelle pretensjoner. <br /><br />Hans skriverier er fulle av en patos og polemikk der han befinner seg på en høy, moralsk hest ift. mennesker med andre oppfatninger, enten de kun er (som meg) gudstroende eller (som andre) kreasjonister.<br /><br />Hvis han på ramme alvor mener at normer kun er nominelle, bør han utvise noen smuler større ydmykhet og argumentere på en annen måte.<br /><br />Kontrasten blir ikke mindre når han på dette grunnlaget går så hardt og høyt ut mot de av oss som mener at verdier som sannhetssøken har større realitet enn vitenskapelige teorier (som er noe annet enn fysiske fakta).Bjørn Arehttps://www.blogger.com/profile/01491085976273836365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7960015633887891784.post-70616963822906029002010-06-23T23:50:23.075+02:002010-06-23T23:50:23.075+02:00Hva er egentlig problemet med utsagnet - han sier ...Hva er egentlig problemet med utsagnet - han sier da bare noe om problemet med å slutte fra det deskriptive til det normative? (Jf Hume.)<br /><br />Jeg tror du må forklare dette litt nærmere for oss tungnemme.<br /><br />At den naturlige verden, slik den eksisterer i seg selv, ikke har noen gitt mening, er vel heller ikke spesielt radikalt for sekulære mennesker.Knut-Sverre Hornhttps://www.blogger.com/profile/08122905275928354289noreply@blogger.com